۰ نفر

نشتی عجیب بنزین

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۱
کد خبر: 306691
نشتی عجیب بنزین

این دامنه سود هر تبهکاری را وسوسه می کند، اتفاقی که به نظر افتاده و در قاچاق سود باند های فساد شکل گرفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، طبق آمار غیر رسمی 30 درصد از سوخت کشور قاچاق می شود اگر این حساب و کتاب درست باشد، رقم بالایی است.به گفته محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ایران فقط  روزی 110 میلیارد تومان بابت بنزین ضرر می دهد.
وی  می گوید این رقم در سال به  40 هزار میلیارد تومان می رسد که واقعا عجیب است. 

علت اصلی این مقدار قاچاق قیمت پایین مواد سوختی در داخل کشور  است.
اسدالله قره خانی با اشاره به قیمت پایین بنزین  می گوید: در حال حاضر به سبب تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه و همچنین امکان قاچاق برای افراد سودجو متاسفانه قاچاق بنزین بسیار شدت گرفته است.

قیمت بنزین در فوب خلیج فارس 65 سنت است در ایران چند به فروش می رسد؟ این سوال را محمد حسن نژاد اینطور جواب می دهد :اگر من دلار را با 14 هزار تومان حساب کنم بنزین در داخل کشور پنج سنت است یعنی یک دهم قیمت جهانی که موجب رونق قاچاق می شود. این دامنه سود هر تبهکاری را وسوسه می کند، اتفاقی که به نظر افتاده و در  قاچاق سود باندهای فساد شکل گرفتند.
این حرف مورد تایید مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه 'بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم هست.
وی می گوید:با این آمار و ارقامی که در مورد قاچاق سوخت ارائه می شود قطعا کار خرده قاچاق چیان و کوله بران نیست قاچاق  این حجم بنزین سازماندهی شده است.

حالا زمزمه هایی به گوش می رسد که دوباره بنزین سهمیه بندی شود.
مهراد لاهوتی می گوید :یک بحث در مورد بوجه سال 98 همین است که ما برای هر فرد ایرانی سهمیه در نظر بگیریم و مازاد آن را به قیمت جهانی نزدیک تر کنیم البته این درحد حرف است و هنوز خبری از بودجه سال 98 نیست.

سهمیه بندی بنزین یعنی دونرخی کردن آن که هدف غایی گرانتر کردن بنزین است آیا در حال حاضر امکان پذیر است؟ 
به نظر اسدالله قره خانی باید احتیاط کرد چون تبعات دارد. 
وی می گوید :اصلا طرح هدفمند کردن یارانه ها قرار بود به این نقطه برسد که سوخت را به قیمت جهانی برساند ولی متاسفانه دولت ها تعلل کردند و الان با این نوسانات ارز اگر بنزین گران شود قطعا به مردم فشار خواهد آمد.
 
اما محمد حسن نژاد نظر دیگری دارد وی می گوید:نه، شما در یک سال 220 هزار میلیارد تومان که پول واقعی بنزین است اگر دریافت کنید، می توانید وسایل نقلیه را طوری گسترش دهید که مردم به راحتی از آن استفاده کنند و گرانی هم اتفاق نمی افتد.

فقط قاچاق بنزین به اندازه بودجه عمرانی کشور است یعنی منابع عظیمی که باید صرف آبادانی کشور شود، وسایل نقلیه کشورهای همسایه می بلعند.