۰ نفر

آرزوی بر باد رفته صادرات بنزین

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 305994
آرزوی بر باد رفته صادرات بنزین

تبدیل شدن ایران از واردکننده به صادرکننده بنزین از آرزوها و سیاست های درازمدت در کشور بوده که تاکنون به علت مدیریت ناصحیح مصرف، محقق نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پیش بینی سال های گذشته در خصوص بنزین اینگونه بود که با آغاز به کار و وارد مدار شدن همه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، با ظرفیت خوراک  ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی، ایران پس از ١٠٥ سال از واردات این فرآورده خودکفا شده و حتی می تواند به صادرکننده این محصول پالایشی تبدیل شود، اما شیرینی این رخداد، چندان به درازا نمی کشد.

چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در این باره گفت: با راه‌اندازی فاز سوم ستاره خلیج فارس، روزانه 12 میلیون لیتر دیگر به حجم بنزین یورو 5 تولیدی ایران افزوده خواهد شد و تلاش بر این است که روزانه 80 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید کنیم و به هدف ظرفیت تولید روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین نزدیک شویم.

ایران در سال های گذشته ناچار به واردات 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین در روز بود اما امسال پس از راه اندازی فازهای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و همچنین چند طرح توسعه در پالایشگاه هایی مانند بندرعباس توانست به مرز خودکفایی رسیده و واردات را متوقف کند.

بر اساس برنامه ریزی با راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت 12 میلیون لیتر بنزین، مازاد قابل توجه تولید در کشور شکل می گیرد و ایران را می تواند به یک صادرکننده پایدار این فراورده تبدیل کند.

اما به نظر می رسد با ادامه رشد بی رویه مصرف بنزین و عدم مدیریت صحیح مصرف، همه آرزوها برای تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین بر باد رود؛ حتی در حالت بسیار بدبینانه احتمال دارد دوباره واردات حجم قابل توجهی از بنزین برای تامین نیاز داخل انجام شود.

البته حجم اندکی از بنزین در سال های اخیر با هدف تامین نیاز داخل، وارد می شد، اما در صورت ادامه روند فعلی باید شاهد جهش بزرگ در واردات این محصول باشیم.