۰ نفر

افزایش چشمگیر نرخ گاز و برق مصرفی در ترکیه

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 304294
افزایش چشمگیر نرخ گاز و برق مصرفی در ترکیه

شرکت گاز ترکیه (بوتاش) با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که نرخ گاز مصرفی خانوارها از امروز 9 درصد و نرخ گاز مصرفی صنایع نیز 18.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اعلام افزایش 9 درصدی قیمت گاز مصرفی خانوارها و 18.5 درصدی قیمت گاز مصرفی صنایع، شهروندان و صاحبان صنایع این کشور را دچار شوک کرد.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، قیمت گاز در ماه های آگوست و سپتامبر (دو ماه اخیر میلادی) برای مصارف خانگی 9 درصد و برای مصارف صنعتی 14 درصد افزایش یافته بود و اطلاعیه جدید شرکت بوتاش میزان افزایش مجدد گاز و اعمال آن از امروز را اعلام کرد.
سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه هم چندی پیش بین 14.6 تا 16.2 درصدی قیمت برق مصرفی را افزایش داد.
همزمان با آغاز فصل سرما، افزایش بهای گاز و برق مصرفی می تواند معادلات هزینه های خانوارها و شرکت های تولیدی ـ تجاری ترکیه را با مشکلات جدی مواجه سازد.
افزایش نرخ تورم و بی ثباتی در بازار ارز ترکیه همچنان ادامه دارد و افزایش قیمت انرژی در ادامه این بحران اقتصادی بی گمان فشار مضاعفی را بر جامعه ترکیه وارد خواهد کرد.
به گفته کارشناسان اقتصادی ترک، افزایش بهای گاز مصرفی صنایع، بی تردید به افزایش هزینه های تولید و در ادامه به رشد قیمت محصولات تولیدی منجر می شود.
به نوشته رسانه های ترکیه، اقتصاد این کشور با رشد تورم و فشار بر صنایع وارد دوران خطرناکی شده است که انتظار می رود تورم افسار گسیخته ای در چند ماه آینده گریبان جامعه ترکیه را بگیرد.
آخرین نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ترکیه حاکی از تورم نزدیک به 18 درصدی در اقتصاد این کشور است و به هر حال این ارقام تورمی افزایش نرخ گاز مصرفی را گریز ناپذیر کرده است.
حداقل هزینه خانوارها را در ماه ژانویه سال جاری حدود پنج هزار و 200 لیر اعلام کرده بود که حدود 20 درصد کمتر از میزان هزینه خانوارهای ترک طی ماه جاری است اما شواهد میدانی و گزارش های مندرج در رسانه های این کشور از حداقل افزایش 35 درصدی در هزینه خانوارها نسبت به اوایل سال جاری خبر می دهد .
هفته گذشته مرکز آمار ترکیه با انتشار گزارشی اعلام کرد که 10 میلیون و 622 هزار نفر در ترکیه زیر خط فقر زندگی می کنند که 13.5 درصد جمعیت این کشور را شامل می شوند.
بسیاری از مردم کم درآمد ترکیه برای گرم کردن منازل خود طی فصول سرد، از سوخت ذغال سنگ و هیزم استفاده می کنند و بی گمان تداوم این روند اقتصادی کشور ترکیه (افزایش قیمت محصولات به ویژه قیمت انرژی) بر خانواده هایی که به سوخت ذغال سنگی روی می آورند را بیشتر خواهد کرد.
ترکیه گاز مورد نیاز خود را از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان تامین می شود.