۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان پیک مصرف و پایداری شبکه برق کشور/ برای تابستان ۱۳۹۸ هوشیار باشیم

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 304280
پایان پیک مصرف و پایداری شبکه برق کشور/ برای تابستان ۱۳۹۸ هوشیار باشیم

با پایان فصل تابستان و کاهش دما، خاموشی ها رفع شده و تولید برق از مصرف پیش افتاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، همه ساله با شروع ایام گرم سال و افزایش دما در فصل تابستان، مصرف برق کشور با توجه به بهره برداری حداکثری مصرف کنندگان از وسایل سرمایشی روند افزایشی به خود می گیرد و در فصل سرما به دلیل نامتنوع بودن سبد سوخت بخش خانگی(بخش گرمایش) و سیاست های قیمت گذاری نامناسب، مصرف کننده و خریدار جدی برای این محصول وجود ندارد. 

مدیرعامل توانیر روز گذشته در حالی از مثبت شدن تراز تولید و مصرف برق کشور و سیر نزولی مصرف (مصرف ۴۲ هزار مگاوات در روز) و اختلاف ۱۶ هزار مگاواتی تولید و مصرف در هفتم مهر ماه خبر داد که اختلاف مصرف بین فصل سرد و گرم سال در سال های گذشته به ۲۲ هزار مگاوات در روز هم رسیده است و این روند طبیعی را هر ساله شاهد هستیم.  

سال ۱۳۹۷ همزمان با افت تولید در بخش برق آبی ناشی از کاهش منابع آبی، عدم توجه به هنگام به منابع تجدیدپذیر و تخصیص منابع لازم، مصرف برق کشور در نبود سیاست راهبردی مدیریت مصرف به بیش از ۵۸ هزار مگاوات در روز رسید و تراز تولید و مصرف کشور  بعد از دو دهه منفی شد و خاموشی های مداوم در سراسر کشور را شاهد بودیم.

 این در حالی است که کارشناسان از سال های گذشته پیشنهاد و راهکارهای واقعی پیش روی صنعت برق را ارائه داشته‌اند.  

وضعیت برق در تابستان ۹۷ تنها نمایشگر گوشه‌ای از مشکلات مدیریتی و معضلات اقتصادی در وزارت نیرو است که در صورت عدم توجه در فرصت اندک باقی مانده تا پیک مصرف سال آینده (هشت ماه) می تواند تبدیل به بحرانی به مراتب بزرگ‌تر از مشکل امسال شود.