۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تحریم‌های نفتی ایران، دامن آمریکا را نیز گرفت/ نارضایتی مردم آمریکا و کره جنوبی از افزایش افسارگریخته قیمت بنزین

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 303792
تحریم‌های نفتی ایران، دامن آمریکا را نیز گرفت/ نارضایتی مردم آمریکا و کره جنوبی از افزایش افسارگریخته قیمت بنزین

پس از افزایش فشار از سوی آمریکا برای محدود کردن خرید نفت از ایران، شاهد افزایش کم سابقه قیمت نفت و به تبع آن رشد نرخ فرآروده‌های نفتی در امریکا و کره جنوبی هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، با افزایش فشار دولت آمریکا به متحدان خود برای توقف خرید نفت ایران و روند صعودی قیمت بهای جهانی نفت خام، دود این آتش روز به روز بر چشمان آمریکا و همراهانش بیشتر وارد می شود. همچنین با افزایش بهای جهانی نفت خام، قیمت فرآورده‌های نفتی نیز افزایش قابل توجه داشته وقیمت متوسط هر لیتر بنزین در  آمریکا ۶۰درصد افزایش یافته و از ۱.۷۸دلار در هر گالن در فوریه ۲۰۱۶ به ۲.۸۵دلار در ماه سپتامبر۲۰۱۸ رسیده است. همین امر سبب بروز نارضایتی گسترده در بین جامعه مصرفی آمریکا شده چراکه همه روزه با افزایش بی امان قیمت بنزین در کشورشان مواجه می شوند.

در این بین قیمت فرآورده‌های نفتی در کره جنوبی به بالاترین رقم در چهار سال گذشته رسیده است. در حالی قیمت متوسط هر لیتر بنزین در کره جنوبی به ۱۷۰۰وون (۱.۵۱دلار) نزدیک شده است که بالاترین قیمت از چهار سال گذشته تاکنون است. توقف واردات نفت خام و میعانات نفتی این کشور از ایران، احتمال افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در کره جنوبی را بالا برده است.

میانگین قیمت خرده فروشی بنزین در سومین هفته سپتامبر ۲۰۱۸ در کره جنوبی

فرآورده نفتی

سال ۲۰۱۸  / لیتر

سال ۲۰۱۷ / لیتر

بنزین با اکتان ۹۲

۱۶۴۱ وون معادل ۴۷ /۱ دلار

۱۴۹۲ وون

بنزین با اکتان ۹۵

۱۹۲۲ وون

۱۸۲۸ وون

گازوییل

۱۴۴۲ وون

۱۲۸۳ وون

 

 

 

 

 

 

 

گفتنی است گرانترین بنزین در شهر سئول پایتخت کره جنوبی هر لیتر2229 وون به فروش می رسد. مسئولین شرکت ملی نفت کره اظهار کردند افزایش هزینه تامین  نفت خام  و میعانات در قیمت خرده فروشی بنزین در کره جنوبی انعکاس یافته و قیمت بنزین سریع‌ترین افزایش را در ۱۶ هفته داشته که به تقاضای راکد لطمه بیشتری زده است.

بر اساس گزارش پلاتس، کره جنوبی پارس جنوبی ایران را با واردات گریدهای مشابه از نروژ، استرالیا، قطر، مالزی، اندونزی و روسیه جایگزین کرده است. در حالی که برای جبران واردات نفت سنگین و فروزان ایران، به گریدهای بصره لایت، عرب مدیوم و گرید کویت روی آورده است. در پایان باید گفت کارشناسان معتقدند با توجه به درخواست دولت ترامپ از متحدانش برای توقف واردات نفت ایران، بازار انتظار دارد قیمت بنزین باز هم بالاتر برود.