۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هفته صعودی نفت چگونه گذشت/ افزایش قیمت با تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران از افت فروش نفت ایران

۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۸
کد خبر: 302416
هفته صعودی نفت چگونه گذشت/ افزایش قیمت با تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران از افت فروش نفت ایران

در هفته گذشته شاهد افزایش قیمت نفت نفت خام سبک وست تگزاس اینترمیدیت(WTI) و نفت برنت به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از نزدیک شدن به زمان آغاز تحریم نفتی ایران (ابتدای ماه نوامبر) تا سطوح تاریخی قبلی بودیم. این در حالی است که گزارش ذخایر نفت خام آمریکا و همچنین قول مساعد کشورهای تولید کننده مبنی بر جبران کمبود نفت خام تا حدی امیدوار کننده بود. گفتنی است نرخ فروش نفت خام سبک با ۲٫۹۲ درصد افزایش در ۷۰٫۷۸ دلار برای تحویل در ماه نوامبر و با ۰٫۸۱ درصد افزایش در ۷۸٫۲۴ دلار برای ماه دسامبر به ثبت رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، در هفته گذشته شاهد انتشار خبری از سوی بلومبرگ در خصوص قیمت نفت 80 دلاری بودیم. به گزارش بلومبرگ از منابع آگاه، عربستان سعودی حداقل در کوتاه‌مدت با قیمت‌های بالای ۸۰ دلار مشکلی ندارد. همچنین بلومبرگ گفته است که عربستان هیچ تمایلی به بالا بردن قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار ندارد، اما در آینده نگه‌داشتن قیمت نفت خام در زیر ۸۰ دلار امکان‌پذیر نخواهد بود. این خبر موجب جهش صعودی قیمت نفت خام شد.

از سویی دیگر گزارش بلومبرگ واکنش ترامپ را به دنبال داشت. ترامپ بارها از اوپک خواسته که قیمت نفت خام را پایین بیاورد. او در آخرین واکنش خود با لحن “دستوری” گفته است که همین حالا قیمت‌ها را پایین بیاورید! این در حالی است که قیمت ها بعد از این پیام همچنان صعودی است.

 امروز (یکشنبه) تولیدکنندگان بزرگ اوپک در الجزایر با یکدیگر دیدار داشتند، به عقیده کارشناسان نشست اوپک (OPEC) الجزایر نمی‌تواند به یک توافق برای بالا بردن سطح تولید نفت خام منتهی شود. با این حال روز جمعه رویترز از منابع آگاه نقل کرده است که ۱۵ کشور عضو اوپک و گروهی از تولیدکنندگان بزرگ دنیا به رهبری روسیه در رابطه با بالا بردن سطح تولید نفت خام مذاکره خواهند کرد. احتمالاً تولیدکنندگان نفت سطح تولید روزانه را به اندازه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش خواهند داد.

در خصوص گزارش ذخایر نفتی آمریکا نیز روز چهارشنبه گزارش هفتگی سطح ذخایر نفت خام این کشور منتشر شد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، در هفته منتهی به ۱۴ سپتامبر، سطح ذخایر نفت خام آمریکا به اندازه ۲٫۱ میلیون بشکه کاهش یافته است. سطح ذخایر سوخت به اندازه ۱٫۷ میلیون بشکه پایین آمده، اما سطح ذخایر میعانات نفتی ۸۰۰ هزار بشکه بالا آمده است.

از این رو به نظر می رسد روند این هفته قیمت نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت بسته به نتایج نشست اوپک (OPEC) بسیار حساس خواهد بود. در این نشست تولیدکنندگان در رابطه با نحوه جبران کمبود عرضه نفت گفت‌وگو خواهند کرد. نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت خام ایران موضوع اصلی این گفت‌وگوهاست. پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش ۱٫۴ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان نفت خام جهت پر کردن سهم بازاری ایران حکایت دارند. حتی تخمین زده‌شده که شاید این عدد به ۱٫۹ میلیون بشکه هم برسد.