۰ نفر

صدور مجوز صادرات برق برای بخش خصوصی

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۲۵
کد خبر: 301817
صدور مجوز صادرات برق برای بخش خصوصی

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت‌: در حال‌ حاضر ظرفیت صادرات برای انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار گسترده شده‌ و هیچ محدودیتی نیز برای داوطلبان این بخش وجود ندارد و باید گفت که تاکنون در فاز اول ۱۰ هزار مگاوات تقاضا برای صادرات انرژی‌های تجدید‌پذیر ایجاد شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حدود یک ماه پیش وزیر نیرو دستورالعمل عقد قراردادهای تضمینی برای صادرات برق از انرژی های تجدید پذیر را ابلاغ کرد، رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: با توجه به این مساله اکنون می‌توانیم به بخش خصوصی مجوزهای لازم را برای انجام صادرات برق بدهیم و شبکه را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی ادامه‌ داد: سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند در بیابان‌هایی که استعداد تولید برق از انرژی خورشید و باد وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند و برق تولیدی خود را به صورت کامل به کشورهای همسایه صادر کنند.

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق، با تاکید بر این مساله که بخش خصوصی قراردادها را با کشورهای خارجی خودش منعقد و صورت حساب‌ها را نیز وصول می‌کند، تصریح کرد: در این بین سهم ملی که  ۱۵ درصد از قیمت فروش برق است، دریافت می‌شود.

 این طرح به تازگی بنا شده است و به همین دلیل در حال تحقیق است، اما قطعا به زودی تقاضاهای بسیاری از سوی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد می‌شود. بخش خصوصی پس از این که توانست مذاکراتی را با طرف خارجی انجام دهد و از قرارداد خود مطمئن شد، می‌تواند نسبت به اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه اقدام کند.

وی با تاکید بر این مساله که بنای توسعه انرژی تجدید پذیر در کشور توسعه سرمایه‌گذاری است، ادامه‌ داد: هر فردی که بخواهد در حوزه تجدیدپذیرها سرمایه‌گذاری کند راه برای آن باز است و ما قطعا به آن فرد خوش آمد می گویم و در این حوزه هیچ تفاوتی بین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: با توجه به برنامه ٠٩٨ معادل ٢٠ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیرها و گذر از پیک سال آینده در نظر گرفته شد .