۰ نفر

ذخیره سازی نفت ایران در نفتکش‌های روی دریا

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۳
کد خبر: 300135
ذخیره سازی نفت ایران در نفتکش‌های روی دریا

تحریم‌های جدیدی که از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، علیه نفت ایران وضع شده در اوایل نوامبر قرار است به اجرا گذاشته شود، اما برخی از خریداران شامل فرانسه و کره جنوبی در نتیجه فشارهای واشنگتن خریدشان را محدود کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مردم سالاری، هری چلین گویریان مدیر استراتژی بازارهای کالا در بانک «بی ان پی پاریبا» از لندن به بلومبرگ گفت: انتظار می‌رود ذخیره‌سازی ذخایر نفت شناور ایران در دوران تحریم‌های جدید آمریکا، در ماه‌های آینده افزایش پیدا کنند.پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت ایران در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا، ذخیره‌سازی نفت در ناوگان نفت‌کش‌های خود روی دریا را آغاز کرده است.تاکنون عمده کشتی‌های مورد بحث که همگی آنها به ایران تعلق دارند نفت را تنها به مدت چند هفته روی دریا نگه داشته‌ بودند، درحالی که در دوران تحریم‌های قبلی در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ این زمان به چند ماه می‌رسید.

تقریبا همه مشتریان اصلی ایران در اوت نسبت به آوریل پیش از آنکه تحریم‌های آمریکا اعلام شود، نفت کمتری از ایران خریداری کردند.طبق گزارش بلومبرگ، دست کم پنج نفتکش حامل نفت در دو هفته و نیم گذشته در آب‌های نزدیک سواحل ایران لنگر انداخته‌اند. دو کشتی حامل میعانات ایران هفته‌هاست که نزدیک دوبی قرار دارند.ایران از زمان برچیده شدن تحریم‌های قبلی در اوایل سال ۲۰۱۶ حدود ۳.۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که نسبت به زمان تحریم‌ها بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. نفتکش‌های مورد استفاده برای ذخیره نفت همگی به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد.آمریتا سان، مدیر تحلیلگر نفت در شرکت «انرژی اسپکتس» در یادداشتی به مشتریان این شرکت نوشت: طبق برنامه بارگیری مقدماتی، میزان صادرات ایران در سپتامبر به ۱.۵ میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد، در حالی که این رقم در آوریل و مه حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز بود.

فضاسازی آمریکایی‌ها در آستانه تحریم‌های نفتی ایران

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی مدعی شد تولید نفت خام ایران در اوت نسبت به ماه پیش از آن ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳.۵۲ میلیون بشکه در روز رسید.اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد تولید نفت ایران از آوریل ۳۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.پایگاه خبری «اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس» پیش‌بینی کرد پس از اجرای تحریم‌های ثانویه در پنجم نوامبر، ۱.۴۴ میلیون بشکه در روز صادرات نفت و میعانات ایران از بازار خارج می‌شود.اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده اقدام برای پوشش ریسک در بازار اختیارات معامله نشان می‌دهد که معامله‌گران به دلیل انتظار برای بالا رفتن قیمت‌های نفت پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، حمایت مالی را افزایش داده‌اند.این آژانس همچنین اعلام کرد تولید نفت اوپک ۲۳۰ هزار بشکه در روز در اوت نسبت به ژوییه افزایش یافت و به ۳۲.۵۶ میلیون بشکه در روز رسید.در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی شده است میانگین تولید نفت اوپک ۳۲.۳۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ خواهد بود که نسبت به دورنمای ماه گذشته تغییری نداشته است اما تولید این گروه در سال میلادی آینده ۳۲.۲۰ میلیون بشکه در روز پیش بینی شد که ۱۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش ماه پیش افزایش داشته است.بر اساس این گزارش، عربستان سعودی تولید خود را در اوت به ۱۰.۴۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰.۴۸ میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش داد.تولید نفت ونزوئلا نیز در نتیجه فروپاشی اقتصادی این کشور در مدت مذکور به ۱.۲۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافت اما تولید لیبی با ۲۹۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسید.تولید نفت عراق با ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ژوییه، به ۴.۶۷ میلیون بشکه در روز رسید و تولید نیجریه با همین میزان افزایش، ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز بود.

هشدار روسیه نسبت به تاثیر تحریم‌ها روی بازارهای نفت

وزیر انرژی روسیه در اظهاراتی گفت: بازارهای نفت جهانی به دلیل مسائل ژئوپلیتیکی و افت تولید در مناطق متعدد شکننده مانده‌اند، اما این کشور می‌تواند در صورت لزوم تولیدش را افزایش دهد.این اظهارات در حالی مطرح شد که قیمت هر بشکه نفت در شرایط اختلالات عرضه و در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به مرز ۸۰ دلار نزدیک شده است.الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در یک کنفرانس اقتصادی در شهر ولادی‌وستوک اظهار کرد: امروز وضعیت کاملا شکننده است و این به دلیل این حقیقت است که همه کشورها موفق نشدند تولیدشان را احیاء کنند.نواک همچنین نسبت به تاثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران که از نوامبر اجرایی خواهد شد، هشدار داد. وی گفت: تحریم‌های آمریکا ابهام عظیمی را برای بازارها ایجاد کرده که چگونه کشورهایی که تقریبا دو میلیون بشکه در روز نفت ایران را خریداری می‌کنند واکنش نشان خواهد داد. این کشورها در اروپا و منطقه آسیا – اقیانوسیه هستند. وی در ادامه افزود: ابهام زیادی وجود دارد. این وضعیت باید از نزدیک دیده شده و تصمیم درستی گرفته شود.واشنگتن کشورهای دیگر را برای توقف واردات نفت ایران تحت فشار قرار داده است. با وجود مخالفت دولت‌های اروپایی و آسیایی، بسیاری از شرکت‌ها به دلیل واهمه از مجازات آمریکا خرید نفت خود را محدود کرده‌اند.در صورتی که بازارها بیش از حد داغ شده و قیمت‌ها افزایش پیدا کنند احتمال این وجود دارد که برخی از کشورها تولیدشان را افزایش دهند.وزیر انرژی روسیه گفت: کشورش می‌تواند علاوه بر سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶، تولید خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در میان‌مدت افزایش دهد.

قیمت نفت در مرز 80 دلار

قیمت نفت در پایان معاملات سه شنبه شب به دلیل پیش بینی رشد کمتر از انتظار تولید نفت در آمریکا بیش از 2 درصد افزایش یافت.به گزارش خبرگزاری رویترز انگلیس، کاهش صادرات نفت کشورمان به دلیل فشارهای آمریکا نیز به افزایش قیمت نفت در روز گذشته کمک کرد.از نهم فروردین امسال که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید نمی‌کند، معامله گران احتمال می‌دادند که بازار نفت دچار کسری عرضه شود. اینک هر چه به زمان تحریم صادرات نفت ایران (چهارم نوامبر یا 12 مهر) نزدیک می‌شویم، اندازه این احتمال افزایش می‌یابد. بهای نفت خام برنت دریای شمال که دو سوم نفت‌های جهان از جمله نفت اوپک بر پایه آن قیمت گذاری می‌شوند، در پایان معاملات روز گذشته بازار لندن با یک دلار و 69 سنت یا 2.2 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 79 دلار و شش سنت رسید.بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در بازار نایمکس این کشور با یک دلار و 71 سنت یا 2.5 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 69 دلار و 25 سنت رسید.