۰ نفر

خبر اقتصادآنلاین تایید شد؛

یارانه ٢٥ برابری به قاچاقچیان سوخت!

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۰۰
کد خبر: 300074
یارانه ٢٥ برابری به قاچاقچیان سوخت!

خبرهای منتشر شده توسط اقتصادآنلاین در خصوص افزایش قاچاق فرآورده های نفتی (مشخصا بنزین) در حالی از سوی وزیر نفت در حاشیه جلسه این هفته هیات دولت تایید شد که هنوز سهمیه کارت سوخت حدود ٣٠٠ لیتری مناطق مرزی کشور درآمدی معادل با بیش از ٢٥ برابر یارانه نقدی هر ایرانی به جیب قاچاقچیان سوخت سرازیر می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزیر نفت دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد قاچاق بنزین گفت: قاچاق فعال و زیاد شده است. این مختص قاچاقچی هم نیست، همه هستند.

برای ما ایرانی‌ها قاچاق سوخت (خصوصاً بنزین و گازوئیل) به کشورهای همسایه پدیده ناآشنایی نیست و سالهاست که در مناطق مرزی این نوع قاچاق شایع بوده است. روزی در قالب کولبری گازوئیل، جاسازهای متنوع و ...

 حتما بارها شنیده اید که قیمت سوخت در کشورهای همسایه بالاتر از ایران است. بنابه بررسی های صورت پذیرفته هر لیتر بنزین در آن سوی مرزهای کشور  بین چهار تا چهارده هزار تومان به فروش می رسد. از این رو با متوسط نرخ پنج هزار تومان برای هر لیتر بنزین قاچاق، محاسبه مابه التفاوت چهار هزار تومانی نرخ بنزین داخلی و برون مرزی برای ٣٠٠ لیتر سهمیه تخصیصی به کارت های سوخت مناطق مرزی کشور ،ایجاد یارانه یک میلیون و دویست هزار تومانی می کند که این رقم بیش از ٢٥ برابر مبلغ یارانه هر ایرانی است.

 در شرایط فعلی به دلیل تغییرات ارزی پیش‌آمده و افزایش شدید نرخ ارز، قاچاق سوخت ابعاد گسترده‌تری به‌خود گرفته و پمپ‌بنزین‌های مناطق مرزی بویژه در استان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر شاهد صف‌های طولانی است. با توجه به این شرایط، قاچاق سوخت آن‌چنان پُرسود شده که به گفته وزیر نفت همه در آن ورود داشته اند. اما پدیده ای که در این شرایط  موجب هدر رفت منابع کشور است عدم توجه و مدیریت ناصحیح توزیع  سوخت در کشور است. به گونه ای که با تخصیص سهمیه نامتعارف در کارت های سوخت مناطق مرزی موجب رونق اقتصادی این پدیده شده  و با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز، جذابیت اقتصادی را برای قاچاقچیان سوخت افزایش داده است. همچنین علاوه بر سوءاستفاده از سهمیه اختصاصی به مناطق مرزی، موجب مهاجرت کارت سوخت استان های دیگر به مناطق مرزی کشور نیز شده است.

با توجه به شرایط اقتصادی خاص و رشد نامتعارف مصرف بنزین در کشور، ساختار مدیریت توزیع و عرضه سوخت کشور چه تدابیری می اندیشد؟