۰ نفر

اتاق بازرگانی تهران؛

محدودیت خرید نفت از ایران، قلم فرسایی رسانه‌ای

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۱۳
کد خبر: 293912
محدودیت خرید نفت از ایران، قلم فرسایی رسانه‌ای

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران: اخطار‌های امریکا در زمینه محدودیت خرید نفت از ایران، ​به جای یک اقدام عملی، قلم فرسایی رسانه‌ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین، رضا پدیدار افزود: ایران در حال حاضر به 16 کشور جهان نفت می فروشد. از این 16 کشور پنج کشور یعنی هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه خریدار سنتی نفت ایران هستند ضمن اینکه نفت ایران هم چنین به هفت کشور اروپایی مثل اسپانیا، یونان، فرانسه، ایتالیا صادر می شود. چهار کشور دیگر از جمله امارات متحده عربی از ایران نفت سنگاپور و آفریقای جنوبی، تایوان و سریلانکا هم از ایران نفت می خرند.

وی اضافه کرد: براساس آمار آخرین محموله هایی که برای این 16 کشور فرستاده شده، ایران بیش از 2.2 میلیون بشکه نفت خام و با احتساب میعانات گازی 2.5 تا 2.6 میلیون بشکه نفت به این کشورها صادر کرده است. از سوی دیگر 70 درصد از قراردادهای صادرات نفت ایران به مشتریان کوتاه مدت است و این خرید ها هم چنان ادامه دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با­ طرح این پرسش که چرا در یک ماه اخیر با افت صادرات نفت رو به رو شدیم؟ گفت: صادرات نفت ایران به بعضی کشورها از جمله سنگاپور در یک ماه اخیر کاهش یافته است. این عدم خرید به کاهش صادرات ایران به میزان 200 تا 300 هزار بشکه منجر شده است اما نکته مهم این است که خریداران سنتی نفت ایران در تلاش اند تا خودشان را از تحریم های امریکا مستثنی کرده و باز از ایران نفت بخرند.

پدیدار افزود: به عنوان مثال ژاپن توانسته مجوز­خرید نفت خام از ایران با کف یک صدهزار بشکه در روز را دریافت کند. چینی ها هم چنان بیش از 770 هزار بشکه دارند نفت می خرند. هندوستان که حدود 400 تا 500 هزار بشکه نفت خام وارد می کند وارد مذاکره شده که خودش را از تحریم مستثنی کند. کره جنوبی میزان وارداتش را کم کرده و به عددی حدود 150 تا 160 هزار بشکه رسانده درحالیکه پیش از این، 300 هزار بشکه از ایران نفت می خرید. خرید ترکیه و اتحادیه اروپا در دامنه بین کف 700 تا 750 هزار بشکه و سقف 900 هزار بشکه در روز قرار دارد. این مشتریان هم چنان از ایران خرید می کنند.

وی ادامه داد: ارزیابی مجموع اطلاعات اولیه نشان می دهد که با کاهش خرید نفت از ایران صادرات کشورمان به 1.5 میلیون بشکه در روز می رسد اما آنچه از این شرایط در رسانه ها مطرح می شود، نوعی بزرگنمایی وسیاه نمایی است.

پدیدار گفت: رسانه های خبری دنیا و البته متاسفانه بعضی رسانه ها در داخل، شرایط را پیچیده و تیره منعکس می کنند در حالیکه صادرات نفت ایران متوقف نمی شود و حتی در تحریم های سابق نفت ایران از 850 تا یک میلیون بشکه در روز صادر می شد و نکته دیگر اینکه خریداران نفت ایران در مقابل تحریم های امریکا واکنش هایی نشان داده اند. از جمله این خریداران ترکیه است که موضع خود را اعلام کرده است.

وی افزود: با توجه به موضع گیری هایی از این دست می توان گفت که عوارضی بیش از آنچه گفته شد برای ایران ایجاد نمی شود. صادرات نفت ایران براساس قراردادها انجام می شود. باید دید کشورهایی که برای خرید نفت از ایران قرارداد بلند مدت دارند و اعتبار اسنادی مبادله کرده و از این محل نفت می خرند و پولش را واریز می کنند در آینده تغییر موضع می دهند یا خیر؟ هنوز کسی پاسخی برای این سوال ندارد.