۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تحریم نفتی ایران دامن چین را نیز می‌گیرد؟/ تلاش‌های بی نتیجه گروه آمریکایی «اقدام ایران» علیه ایران

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 293727
تحریم نفتی ایران دامن چین را نیز می‌گیرد؟/ تلاش‌های بی نتیجه گروه آمریکایی «اقدام ایران» علیه ایران

وال استریت ژورنال در جدیدترین گزارش خود از ریئس جدید گروه «اقدام ایران» بیان داشته که در صورت تدام خرید نفت ایران توسط چین بعد از چهارم نوامبر، این کشور متحمل تحریم خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وال استریت ژورنال، یک مقام وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد که در صورت تداوم خرید نفت ایران از سوی چین پس از چهارم نوامبر، یعنی زمانی که تحریم ها بطور ویژه فروش نفت ایران در خارج از مرزهای این کشور شامل می شود، کشور چین هم ممکن است متحمل تحریم شود.

 وال استریت ژورنال که این نقل قول را از نماینده ویژه آمریکا در راس گروه «اقدام ایران» قرار گرفته است بیان داشت که: «ایالات متحده بطور یقین خواستار همراهی همه کشورهای دیگر است تا مبادا در صورت تداوم معاملات با ایران، خطر تهدیدات تحریم های جانبی آمریکا را به جان بخرند.»

علاوه بر این، برایان هوک، از رد این احتمال سرباز زد که ایالات متحده ممکن است چین را در آماج تحریم های جانبی  خود قرار دهد، به این دلیل است که چین به طور مکرر قصد ادامه خرید نفت خام ایران با وجود اعمال تحریم های آمریکا را دارد.

در آغاز ماه جاری، ایالات متحده توانسته بود از چین این قول را بگیرد که واردات نفتی اش از ایران را گسترش نخواهد داد، ولی با توجه به افزایش تعرفه ها بین این دو کشور، این امکان وجود دارد که چین از این وعده صرف نظر کند. همچنین گفتنی است این اقدام بیش از هر چیزی قریب الوقوع خواهد بود، مگر اینکه مذاکرات اواخر ماه بعدی بتواند خاتمه ای به آنچه که یک جنگ تجاری میان آمریکا و چین نامیده می شود، ایجاد کند.

طبق این گزارش ، گروه اقدام ایران در طی این هفته برای «هدایت و هماهنگی همه اقدامات مرتبط با ایران» تشکیل شده است. هدف این سازماندهی اعمال بیشترین فشار ممکن بر تهران است تا منجر به تغییرات حکومتی شود. در عین حال، مخالفان هشدار داده اند که برنامه تغییر حکومت نمی تواند به همان خوبی که در سال 1357 به پیش رفت، به ثمر نشیند.

در پایان یاداور می شود که نفت خام، هدف شماره یک تحریم های آمریکا است و مقامات واشنگتن در چند ماه اخیر در راستای دریافت تعهد از متحدانش جهت توقف خرید نفت از ایران در تلاش بوده اند. در عین حال نایل شدن به این عمل، با حضور چین، بسیار چالش برانگیز بوده است. دیگر وارد کنندگان آسیایی نفت ایران امیدوار هستند که راهی برای رهایی از تحریم ها بیایند چرا که یافتن سریع یک جایگزین برای نفت خام ایران با قیمت فریبنده اش می تواند دشوار باشد.

نویسنده : ایرینا اسلاو