۰ نفر

پاکستان مصمم به اجرای پروژه های بین المللی انرژی است

۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 293530
 پاکستان مصمم به اجرای پروژه های بین المللی انرژی است

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت که دولت این کشور، مصمم به اجرای پروژه های بین المللی بخش انرژی به ویژه خط لوله گاز ایران به پاکستان(آی -پی) و ' تاپی' است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ،'محمدفیصل' روز پنجشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در محل وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به پرسش رسانه ها در خصوص آینده طرح های بین المللی انرژی و اقتصادی در این کشور نظیر خط لوله انتقال گاز تاپی (TAPI) خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان (IP) پروژه مشترک اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) با توجه به فشارهای آمریکا گفت:برای تحقق اهداف بلندمدت ثبات منطقه ای، منافع ملی پاکستان عامل اصلی تعیین کننده در این پروژه هاست.

وی از پاکستان به عنوان پل ارتباطی تقویت اقتصادی منطقه یاد کرد و گفت:پروژه های مربوط به بخش انرژی و اقتصاد، عوامل مهمی در تحقق توسعه منطقه ای در زمینه سیاسی و اقتصادی است و در این زمینه، تمامی پروژه های منطقه ای مرتبط با توسعه این کشور از اهمیت فراوان برخوردارند.

محمد فیصل اضافه کرد:پروژه های اقتصادی منطقه ای نظیر تاپی، آی پی و سی پک ارتباط زیادی به پیشرفت و توسعه پاکستان دارد و این کشور از این طرح ها به عنوان پل ارتباطی برای ارتقاء ارتباطات منطقه ای و همکاری اقتصادی و توسعه ای یاد می کند.

کار احداث خط لوله انتقال گاز تاپی در بخش ترکمنستان، حدود شش ماه قبل تمام شد و لوله ها به مرز افغانستان رسید که در این بخش عربستان نیز سرمایه گذاری کرده است.

این خط انتقال گاز در خاک افغانستان از شمال به سمت جنوب از استان های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد کرد و وارد پاکستان می شود. پیش بینی سالانه 400 میلیون دلار درآمد از محل انتقال گاز و دسترسی به یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز بعد از دهه سوم اجرای طرح تاپی، از مزیت هایی است که درافق توسعه افغانستان ترسیم شده است.

ایده احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح شد و قرار بود که این خط لوله که گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل می کرد، پیام آور صلح و دوستی در شبه قاره باشد. با توجه به اینکه توافق شده بود هند و پاکستان برای تامین امنیت این خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، این خط لوله انتقال گاز به خط لوله صلح موسوم شد.

براساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند.

پیش بینی شده بود که در صورت توافق نهایی، یکهزار و 100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، یکهزار کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود.

طبق طرح اولیه قرار شده بود که روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود که 90 میلیون مترمکعب آن برای هند و 60 میلیون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده بود.

پاکستان که به بهانه تحریم ها و فشارهای خارجی، تاکنون به تعهدات خود در قبال قرارداد خاتمه یافته اش با ایران برای تکمیل خط لوله آی-پی در خاک خود عمل نکرده است، عنوان می کند که سخت در تلاش است تا با احداث خط لوله مربوط به طرح آی-پی در خاک خود (بیش از 700 کیلومتر)، هر چه سریع تر زمینه واردات گاز طبیعی از ایران را فراهم کند.

*** همکاری با افغانستان برای تحقق صلح

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان همچنین در بخش دیگری از سخنانش در این نشست با بیان انجام حصار کشی در مرز پاکستان و افغانستان، مبارزه با تروریسم و قاچاق را از اهداف و اقدامات اجرای این طرح عنوان کرد.

وی ادامه داد که پاکستان و افغانستان در حال تهیه برنامه زمانی برای بازگشت پناهندگان افغان به وطن خود هستند و در این راستا، هیات عالیرتبه افغان به زودی برای مذاکره به اسلام آباد سفر می کند.

فیصل در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به یکی از خبرنگاران رسانه ها مبنی بر اینکه مقامات افغان ادعا دارند که پاکستان در اقدامات تروریستی و حمله اخیر در غزنی دست داشته است، با رد این گمانه زنی ها، گفت: شواهدی مبنی بر اثبات این اتهامات و اینکه پاکستان در این حملات دست داشته، وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تصریح کرد:این کشور همواره از روند صلح افغانستان حمایت کرده است و از هر توافقی مبنی بر تحقق آتش بس بین طرفین درگیر جنگ در این کشور استقبال می کند.

*** حمایت دوباره از ترکیه برابر تحریم های آمریکا

محمد فیصل در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر لزوم حمایت دولت پاکستان از مردم ترکیه برای دستیابی به صلح و رفاه، گفت که پاکستان مخالف اعمال تحریم های یکجانبه در هر کشوری است.

 پیش از این نیز، 'عمران احمدخان نیازی' رهبر حزب پیروز انتخابات پاکستان و کاندیدای تصدی پست نخست وزیری آتی این کشور با انتشار پیامی در توییتر، حمایت خود را از ترکیه برابر تحریم های اقتصادی آمریکا اعلام کرد.