۰ نفر

مصرف بهینه آب؛

صنایع آب‌بر باید به سمت سواحل بروند/ بلاتکلیفی 263پروژه 65هزار میلیاردی در محیط زیست

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 292585
صنایع آب‌بر باید به سمت سواحل بروند/ بلاتکلیفی 263پروژه 65هزار میلیاردی در محیط زیست

به گفته رئیس سازمان محیط زیست صدها پروژه در کشور به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی مغفول مانده است که برای مثال می‌توان به ۱۰۰ میلیارد دلار اختصاص یافته به ریزگردهای خوزستان اشاره‌ کرد که تا برنامه‌ای برای این طرح ارائه نشود تخصیص نخواهد یافت .

عیسی کلانتری در شورای اداری استان فارس،  به ارتباط بین سیاست‌های محیط زیستی و تغییر افراد و دولت‌ها اشاره و اظهار کرد: متاسفانه تصمیمات سلیقه‌ای در این سازمان با تغییر مدیریت‌ها اعمال می‌شده که در دولت دوازدهم توسعه پایدار را استراتژی خود با این رویکرد که هر تصمیمی گرفته می‌شود باید توجیه اقتصادی داشته باشد، مورد توجه قرار دادیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،وی با تصریح بر اینکه هیچ‌کاری از پس از انقلاب تاکنون جهت حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده نکرده‌ایم، افزود: محیط زیست کشور در معرض تهدید گسترده قرار دارد بعضی می‌گویند این حرفها را به مردم نزنید اما مگر مردم نامحرم هستند؟

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه مشکل ما در کشور زیاد مصرف کردن آب است که از ابتدا باید مصرف را کاهش می‌دادیم، گفت: اصل محیط زیست آب است و امروز بی‌آبی این سرزمین را تهدید می‌کند .

کلانتری با تاکید بر این نکته که مسائل غیرممکن را نباید به محیط زیست تحمیل کرد، افزود: امروز محیط زیست ما به شدت در لبه پرتگاه قرار گرفته است اما ما 80 میلیون ایرانی داریم که حافظ محیط زیست هستند و باید در این باره آگاهی پیدا کنند .

وی با بیان اینکه استاد آمارهای ناقص هستیم، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم محیط زیست درستی داشته باشیم باید اطلاعات دقیقی به مردم دهیم و از سیاست‌های غلط جلوگیری کنیم .

رئیس سازمان محیط زیست همچنین با بیان اینکه همه چیز را نباید به گردن طبیعت بیندازیم، اضافه کرد: محیط زیست را برای اهداف کوتاه مدت قربانی و آن را فدای تصمیم گیری‌ها و اظهار نظرهای شخصی کردیم .

کلانتری با اشاره به اینکه حلقه مفقوده برنامه ‎‌ریزی برای حفظ محیط زیست نیز حفظ منابع طبیعی و محیط زیست برای آیندگان بوده است، گفت: از ۱۴ سال پیش ۲۶۳ پروژه با سرمایه گذاری ۶۵ هزار میلیارد ریالی در سازمان محیط زیست مانده است و بر اساس گفته رئیس جمهور باید این طرح‌ها تعیین تکلیف شود اما از سوی دیگر چهار محور فعالیت برای این سازمان در نظرگرفته شده است که می‌توان به مدیریت پسماند، کاهش الودگی هوای کلان‌شهرها، ریزگردها و احیای تالاب‌ها اشاره کرد .

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تصریح بر اینکه نباید از مطالعات زیست محیطی فرار کنیم ، افزود: تمام کشور مشکل آب داشته و باید صنایع اب‌بر به سمت سواحل بروند .

کلانتری تاکید کرد: ۸۰ درصد صنایع دنیا در نزدیکی سواحل  قرار دارد و در ایران نیز از ابتدای امسال برای هیچ پروژه پتروشیمی در مناطق مجوز صادر نکرده‌ایم .

وی معتقد است که افزایش تکنولوژی عاملی برای از بین رفتن محیط زیست شده است و رشد تکنولوژی باعث شده تا مشکلات زیست محیطی بی شماری در همه جای دنیا ایجاد شود .

کلانتری با بیان اینکه مصرف گرایی بیش از حد ، سودی برای جهان‌ نداشته است،  عنوان ‌کرد: ریشه مشکلات ما بهره‌وری نیست بلکه افزایش میزان مصرف آب است؛ زیاد آب مصرف می‌کنیم؛ اگر می‌خواهیم این سرزمین زنده باشد باید مصرف بهینه باشد .