۰ نفر

ایران گسترده ترین شبکه خطوط انتقال گاز خاورمیانه را دارد

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۳۴
کد خبر: 289172
ایران گسترده ترین شبکه خطوط انتقال گاز خاورمیانه را دارد

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: ایران با برخورداری از افزون بر 36 هزار کیلومتر خط لوله و81 ایستگاه تقویت فشار گاز و 9 پایانه صادرات و واردات گاز، رتبه نخست خاورمیانه و رتبه چهارم جهان را پس از آمریکا، روسیه و کانادا به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز کشور افزوده و زمینه برای افزایش صادرات فراهم شده است.
اکنون ظرفیت تولید گاز کشور به روزانه 850 میلیون مترمکعب رسیده است که تا پایان برنامه ششم توسعه به یک میلیارد و 200 میلیون مکعب در روز افزایش می یابد.
تاکنون به بیش از 22 میلیون و 356 هزار و 665 مشترک معادل 70 میلیون نفر در کشور گازرسانی شده است.
در همین پیوند، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران جایگاه صنعت گاز کشور را تشریح و اعلام کرد ظرفیت انتقال بیش از 260 میلیارد مترمکعب گاز در سال وجود دارد. 
به گزارش دوشنبه تارنمای شرکت ملی گاز ایران، «سعید توکلی» افزود: طبق برنامه، بازرسی‌های سالیانه تاسیسات در شهریورماه پایان می یابد و با اطمینان خاطر به استقبال فصل سرد و تامین پایدار جریان گاز حرکت می کنیم.
وی درباره سیاست‌ها و اقدام های این شرکت برای استفاده از تجهیزات و کالاهای ایرانی گفت: پشتیبانی و حمایت لازم در بکارگیری ظرفیت و استعداد صنعتی- تولیدی (سرمایه‌گذاری موجود) و فراهم‌سازی زیرساخت مناسب جذب و هدایت سرمایه‌گذاری‌های جدید معطوف به خودکفایی و ارتقای بهره‌وری ملی به عنوان یک «مرکز کارآفرین»، اصلی‌ترین اقدام شرکت انتقال گاز ایران در این زمینه است.
به گفته توکلی، حمایت از سازندگان داخلی و ایجاد فرصت‌ برای صنعتگران و مبتکران توانمند داخلی با جلوگیری از ثبت سفارش و ورود کالاهای مشابه خارجی دارای امکان ساخت داخل، استفاده حداکثری از ظرفیت سازندگان داخلی و تکمیل ظرفیت آنها در خریدهای پروژه‌ای و نگهداشت به منظور قطع وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و اشتغال‌زایی در داخل کشور برگ دیگری از اقدام های انجام شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. 
دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاهای راهبردی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.