۰ نفر

صادرات یک سوم ‌گاز کشور از منطقه 7 به کشورهای همسایه ‌

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 288794
صادرات یک سوم ‌گاز کشور از منطقه 7 به کشورهای همسایه ‌

مدیر منطقه 7 عملیات انتقال گاز ایران گفت: 94 درصد شهرهای منطقه 7 ‌از نعمت گاز برخوردارند.

‌به‌ گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ‌امین عبادی یکشنبه 7 مرداد در جمع خبرنگاران، با تأکید براینکه شرکت انتقال گاز حلقه واسط انتقال گاز از مبادی تولید به مبادی مصرف است، اظهارکرد: شرکت انتقال گاز ایران دارای 10 منطقه در سراسر کشور است که منطقه 7 شامل 8 استان همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان، قزوین و زنجان است.
وی با اشاره به اینکه 80 ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: 50 مرکز بهره‌برداری از خطوط لوله وجود دارد که از این تعداد 8 مرکز در حوزه منطقه 7 است.
عبادی با بیان اینکه 10 درصد خطوط انتقال گاز کشور در این منطقه واقع شده است، گفت: 26 هزار و 500 کیلومتر خطوط انتقال گاز در کشور وجود دارد که 4300 کیلومتر آن در منطقه 7 قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه نرخ رشد انتقال گاز در منطقه 7 در ردیف‌های اول و دوم مناطق کشور است،  افزود: در نظر گرفته شده در 4-5 سال آینده به ردیف‌ اول مناطق 7 گانه کشور برسیم.
عبادی با اشاره به اینکه منطقه 7 عملیات انتقال گاز ایران مسئولیت صادرات گاز به کشورهای همسایه را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: یک سوم صادرات گاز کشور از منطقه 7 به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
 مدیر منطقه 7 عملیات انتقال گاز ایران با تأکید براینکه 13 درصد از گاز تولیدی کشور به منطقه 7 تحویل داده می‌شود، یادآور شد: از 155 شهر واقع در منطقه 7 عملیات انتقال گاز ایران، 145 شهر گازرسانی شده است.
وی با اشاره به اینکه طول خطوط انتقال گاز در منطقه 7 ، 150 هزار کیلومتر است، تصریح کرد: از 2-3 سال گذشته عبور 2 خط لوله سراسری کشور از غرب صورت گرفته است، به طوری‌که قبل از این مدت خطوط سراسری که از غرب عبور کند، وجود نداشت.
عبادی نشت گاز را یکی از مصادیق پدافند غیرعامل دانست و افزود: عملیات نشت یابی هرساله انجام می‌شود، به‌طوریکه امسال 1000 کیلومتر از خطوط منطقه 7 نشت یابی شده است.
وی  با بیان اینکه امسال انفجارخاصی در خطوط انتقال گاز منطقه 7 رخ نداده است، تأکید کرد: فرسودگی خطوط انتقال گاز در منطقه 7 کمتر از 3 درصد است که برنامه تعمیراتی برای به‌روزرسانی این خطوط را داریم.
عبادی با اشاره به اینکه بیشترین انتقال گاز به استان مرکزی صورت می‌گیرد، یادآور شد: در 3 ماهه ابتدای امسال 5 درصد افزایش مصرف گاز در استان همدان وجود داشت.
مدیر منطقه 7 عملیات انتقال گاز ایران با تأکید براینکه حریم خطوط انتقال گاز باید رعایت شود، اظهارکرد: متأسفانه برخی به طور خواسته یا ناخواسته وارد حریم خطوط انتقال گاز می‌شوند که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی شود چرا که نزدیک شدن به این حریم ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.