۰ نفر

سهم یک هزار مگاواتی انرژی هسته‌ای در تامین برق؛

اجرای طرح جدید محاسبه بهای برق پرمصرف‌ها از امسال

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 285580
اجرای طرح جدید محاسبه بهای برق پرمصرف‌ها از امسال

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو از طرحی جدید برای محاسبه بهای برق مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، برای نقاط مختلف کشور «الگوی مصرف» تعریف می شود و نرخ برق مشترکانی که از این الگو پیروی نکنند، به «قیمت تمام شده» محاسبه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق اکنون 110 تومان است اما با نرخ هر کیلووات ساعت 70 تومان عرضه می شود؛ به عبارتی دیگر، وزارت نیرو اکنون به ازای هر کیلووات ساعت برق 40 تومان یارانه پرداخت می کند.
«همایون حائری» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری، با اشاره به اینکه مصرف 90 درصد مشترکان کمتر از الگوی مصرف است، گفت: قیمت برق برای مشترکان پرمصرف باید به نرخ تمام شده محاسبه می شود.
وی با بیان اینکه الگوی مصرف برای مشترکانی که در نقاط مختلف کشور زندگی می کنند متفاوت است، اظهار داشت: این پروژه از مهر آغاز می شود و تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر نیرو هدف از این طرح را اصلاح الگوی مصرف ذکر کرد و ادامه داد: با گذر از فصل تابستان، باید همچنان به مدیریت مصرف توجه داشته باشیم.
وی گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهوری در مورد مدیریت مصرف در دستگاه های اداری، وزارت نیرو قرار است قبوض برق دستگاه های مختلف را با قبوض سال گذشته مقایسه و اسامی دستگاه هایی که کاهش مصرف نداشته اند را به رئیس جمهوری گزارش کند.
حائری اضافه کرد: بر اساس مجوزی که به وزارت نیرو داده شده است، برق دستگاه هایی که مصرف برق آنها بالاتر از سال گذشته باشد، قطع خواهد شد.
وی از افزایش 2 هزار مگاواتی تولید برق از نیروگاه حرارتی در سال گذشته خبر داد و گفت: برای تامین برق مورد نیاز کشور در دوره اوج مصرف سال آینده، باید چهار هزار مگاوات نیروگاه به مدار بیاید.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه 14 هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث است، گفت: اکنون وزارت نیرو با بخش خصوصی داخلی و خارجی در حال مذاکره است تا مسیر را برای مشارکت آنها تسهیل کند.
به گفته وی، اکنون مذاکراتی با روسیه، چین و آلمان برای احداث نیروگاه در حال انجام است و ساخت واحد بخار نیروگاه «سیریک» نیز توسط روس ها آغاز شده است.
واحد بخار نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک با سرمایه گذاری 1.5 میلیارد یورویی روسیه ظرف مدت 55 ماه شهرستان سیریک استان هرمزگان ساخته می شود.
حائری در پاسخ به سوالی در مورد سهم انرژی هسته ای در تولید برق، گفت: یک نیروگاه هسته ای (نیروگاه بوشهر) با ظرفیت یک هزار مگاوات فعال است که اکنون یک هزار مگاوات برق به شبکه تحویل می دهد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه خاموشی های تا چه زمان ادامه دارد؟ گفت: میزان مصرف برق تابعی از افزایش دماست و با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی، انتظار می رود تا هفته های آینده محدودیت ها کمتر شود.
معاون وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی در مورد صادرات برق به عراق نیز گفت: از روزی که تامین برق کشور با محدودیت مواجه شد، کل صادرات برق از جمله به عراق را متوقف کردیم و به صفر رساندیم.
وی میزان بدهی عراق بابت واردات برق از ایران را یک میلیارد دلار اعلام کرد.
حائری در واکنش به این اظهار نظر که بخشی از کمبود تولید به موافقتنامه پاریس ارتباط دارد، تصریح کرد: کمبود تولید مطلقاً ارتباطی به توافقنامه پاریس ندارد.
وی در این زمینه افزود: تاکنون هیچ گونه اقدامی مرتبط با توافقنامه پاریس در صنعت برق اعمال نشده است و حتی اقدامی در دستور کار نداریم.
توافق پاریس که با هدف مقابله با تغییر اقلیم در جهان در سال 2015 میلادی به امضا رسید و برای همه کشورها لازم الاجراست، کشورها را ملزم میکند برای کاستن از تولید گازهای گلخانه ای، از تولید برق از طریق نیروگاه های حرارتی بکاهند و انرژی های پاک چون انرژی خورشیدی را جایگزین کنند.
معاون وزیر نیرو در مورد سوخت نیروگاه ها گفت: اکنون 100 درصد سوخت نیروگاه ها از گاز طبیعی تامین می شود؛ این نسبت در سال گذشته 91 درصد بود و بقیه از طریق ترکیبی از مازوت و گازوئیل تامین می شد.
این مقام مسئول در مورد انطباق نداشتن جداول خاموشی احتمالی با قطعی های برق نیز گفت: برخی از قطعی های برق به دلیل حوادث شبکه است ولی در تلاش هستیم که دقت جداول را افزایش دهیم و قطعی ها طبق زمانبندی رخ دهد تا مردم برنامه ریزی لازم را داشته باشند.