۰ نفر

عضوکمیسیون انرژی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکیدکرد:

ایران نیازمند تحرک بیشتر در دیپلماسی نفتی/ تعیین تکلیف ارز صادرات پتروشیمی در بازار ارز ثانویه

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 285308
ایران نیازمند تحرک بیشتر در دیپلماسی نفتی/ تعیین تکلیف ارز صادرات پتروشیمی در بازار ارز ثانویه

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد با توجه به اینکه آمریکا ممانعت از فروش نفت ایران را نشانه رفته است، باید کشورمان در حوزه دیپلماسی نفتی قوی تر عمل کند.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ حسین امیری خامکانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین گفت: بعد از توافق برجام، با وجود همه دست اندازها و مشکلات بین المللی، در حوزه نفت کاری که دولت و وزارت نفت می توانستند را انجام دادند که نتیجه این اقدامات منجر به افزایش میزان تولید، احیای بازار و به ویژه احیای سهم کشورمان از اوپک شد.

وی در ادامه افزود: همه این موضوعات نشان می دهد که باید در حال حاضر هم که آمریکا از برجام خارج شده، بسیار پر تحرک تر و قوی تر در حوزه دیپلماسی نفتی کار کنیم و این بهترین اقدامی است که می تواند مانع از رسیدن آمریکا به هدف خود برای تحریم نفت ایران شود.

امیری خامکانی با بیان اینکه بالا رفتن میزان فروش نفت در سایه برجام و اقتدار مدیران نفتی کشورمان در عرصه بین المللی به دست آمد، اظهار داشت: قبل از برجام میزان فروش نفت ایران به شدت کاهش یافته بود و امکان وصول به موقع همان درآمدها هم وجود نداشت و اینکه توانستیم سهم خود را از بازار نفت به جایگاه معقول برسانیم از نتایج مهم دیپلماسی هسته ای و دیپلماسی نفتی بود. بنابراین در حال حاضر هم که با تهدید ممانعت از صادرات نفت از سوی آمریکا مواجه هستیم، دیپلماسی نفتی و تعامل با کشورهای تولیدکننده و واردکننده نفت می تواند بسیار مهم باشد.

امیری خامکانی با بیان اینکه این اواخر افزایش و نوسانات شدید قیمت ارز، ناامنی هایی را در حوزه سرمایه گذاری نفت و انرژی ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه این موضوع بسیاری از سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری داشتند یا کلنگ پروژه هایی را زده بودند، متضرر کرد و بنابراین مدیریت بازار ارز مساله ای است که به سرمایه گذاری در حوزه نفت و انرژی منجر خواهد شد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با بیان اینکه مشکلات و نوسانات اخیر بازار ارز مشکلاتی را برای صادرکنندگان انرژی به وجود آورده است، عنوان کرد: هر چند که چند سال است برجام به ثمر نشسته اما همچنان ورود و خروج ارز از کشورمان عادی نیست و صادرکنندگان نفت و گاز و محصولات پتروشیمی مشکلاتی در این زمینه دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تشکلیل و به رسمیت شناختن بازار ارز ثانویه گفت: یک موضوع بسیار مهم موضوع پتروشیمی ها است که باید تکلیف صادرات محصولات آنها و همچنین تکلیف ارزی که وارد کشور می کنند، مشخص میشد که ایجاد بازار ارز ثانویه می تواند تا حدودی این مشکل را حل کند.