۰ نفر

چگونه با خاموشی مقابله کنیم؟

۴پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای کاهش مصرف برق

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱
کد خبر: 285043
۴پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای کاهش مصرف برق

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد در راستای کاهش اوج بار شب، می‌توان تعرفه برق بخش تجاری در ساعات شب را اصلاح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، با توجه به اظهارنظرهای مسوولان وزارت نیرو، سهم بخش‌های دولتی از میزان تقاضای مصرفی در زمان اوج بار در بیش از 3 هزار مگاوات است. همچنین در سال‌های اخیر ساعت اوج مصرف در حدود 15:30 بوده و در این ساعات ادارات دولتی نیز مشغول به کار هستند.

بر این اساس، بنا به پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس، با زودتر شروع کردن ساعت کار ادارات (مثلاً ساعت 7) و خاتمه زودتر از ساعت 14:30 می‌توان بخش قابل توجهی از تقاضای مصرفی در زمان اوج بار را کاهش داد.

همچنین با توجه به کمتر بودن تقاضای مصرفی در اواخر هفته نسبت به روزهای دیگر، می‌توان همراه با تعطیلی زودهنگام در طول هفته، برخی ساعت کاری ادارات را نیز به روز پنج‌شنبه منتقل کرد. این امر باعث تعدیل مصرف در روزهای تابستان خواهد شد.

از سوی دیگر، در راستای کاهش اوج بار شب، می‌توان تعرفه برق بخش تجاری در ساعات شب را اصلاح کرد. لازم است تعرفه برق ساعت 9 تا 11 شب برای واحدهای تجاری افزایش یابد و به همان میزان تعرفه برق ساعات کم‌باری کاهش یابد تا اثرات منفی بر کسب‌وکار واحدهای تجاری به حداقل برسد.

همچنین به‌جای ساعت 12، باید ساعت 11 شب را به‌عنوان ساعت پایانی کار واحدهای صنفی و تجاری در شهرها قلمداد کرد. این اقدام اگر همزمان با جابه‌جایی ساعات کاری ادارات صورت گیرد، کمترین تاثیر منفی را بر کسب‌وکار و تجارت این واحدها خواهد داشت.