۰ نفر

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد

قدرت جاذب شوک‌های نفتی ضعیف می‌شود

۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 284963
قدرت جاذب شوک‌های نفتی ضعیف می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد افزایش تولید نفت اوپک برای مهار رشد قیمتها ممکن است به زودی باعث تقلیل ظرفیت تولید شناور جهان شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که موارد متعدد اختلالات عرضه، فشاری که روی عرضه نفت جهانی وجود دارد را یادآوری می کند. این امر با افزایش تولید کشورهای منطقه خلیج فارس و روسیه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا اقدام این تولیدکنندگان در بالا بردن عرضه، به بهای کاهش ظرفیت تولید شناور جهان تمام می شود.

حساسیت چنین موضوعی از بالا ماندن قیمت‌های نفت حمایت کرده است.

زمانی که ظرفیت شناور بالا است، به عنوان یک جاذب شوک برای بازار انرژی عمل می کند اما این ظرفیت در ماه های اخیر به دلیل اختلالات عرضه در ونزوئلا، لیبی و کانادا کاهش پیدا کرده است. اکنون که اوپک و روسیه تولیدشان را افزایش می دهند حتی یک اختلال جزئی در عرضه کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت ممکن است سبب جهش قیمت‌ها شود.

بر پایه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به ۳۱.۸۷ میلیون بشکه در روز صعود کرد که بالاترین میزان تولید در چهار ماه گذشته بود. در این بین تصور می‌رود ظرفیت شناور در خاورمیانه در ماه ژوییه حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز بود که معادل دو درصد از تولید جهان است.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگانی که در پیمان کاهش تولید مشارکت کرده‌اند، ماه گذشته توافق کردند که برای کنترل رشد قیمت‌های نفت، تولیدشان را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند؛ اما بسیاری از ناظران بر این باورند که آنها برای افزودن این میزان عرضه به مشکل برمی‌خورند زیرا تنها شماری از کشورها در خاورمیانه از ظرفیت شناور برخوردارند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده عضو اوپک است، در راستای وعده اخیرش برای افزایش عرضه، تولیدش را در ماه ژوئن به بالاترین میزانی که از اواخر سال ۲۰۱۶ تاکنون مشاهده شده بود، افزایش داد. این کشور در ماه‌های اخیر با فشار فزاینده کشورهایی مانند چین، هند و آمریکا که نسبت به رشد هزینه‌های سوخت نگران بودند، روبرو شد.