۰ نفر

5 استان تشنه لب ایران

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۶:۱۱
کد خبر: 284646
5 استان تشنه لب ایران

ایران یکی از کم آب‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر خود را سپری می‌کند. از یک سو کاهش بارش‌ها و از سوی دیگر کمبود منابع آب زیرزمینی باعث شده که بحران آب به یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور تبدیل شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حتماً از ابتدای فصل گرما اخباری را در مورد کم آبی خوزستان و یزد و اصفهان شنیده اید؛ اما بد نیست بدانید که وضعیت بارش در پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس بدتر از سایر استان‌ها بوده است. به‌طوری که امسال بیش از ۵۰ درصد کمبود بارش داشته‌اند و ذخایر سدهایشان هم وضعیت خوبی ندارند. آمارها نشان می‌دهد که سیستان و بلوچستان کم آب‌ترین استان ایران است و بی‌آبی و خشکسالی این استان محروم وحشتناک است. از کاهش بارش‌های تجمعی سال‌های اخیر که بگذریم، فقط در سال آبی جاری مردم آن بیش از 70 درصد کاهش نزولات جوی را نسبت به‌مدت مشابه سال قبل تجربه می‌کنند. بدون شک وضعیت آبی شهرهای آن از اصفهان، یزد، خرمشهر و آبادان که اخیراً خبرساز شده بودند، بدتر است.

در خصوص تشدید کم آبی در این استان، برخی افغانستان را مقصر می‌دانند که ورودی آب به این استان را کاهش داده است. در این باره مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید: امسال دریاچه‌‌های «چاه‌ نیمه‌» سیستان و بلوچستان تنها سه میلیون مترمکعب ورودی داشته‌ است، رقمی اندک و ناچیز. بخش زیادی از این ورودی مربوط به سیلاب‌های ماه‌های اسفند و فروردین این منطقه است. اما علت این است که در سال آبی جاری با افت بی‌سابقه بارندگی، سیلاب‌های خاصی در این مقطع زمانی نداشته‌ایم. ما شاهد کاهش ورودی کنترل شده از افغانستان نبوده‌ایم. تمامی این کاهش ورودی ناشی از دبی‌های کنترل شده نیست؛ حجم زیاد ورودی به چاه نیمه‌ مربوط به سیلاب‌هاست که در سال آبی جاری سیلابی بزرگی نداشته‌ایم.

به‌گفته محمد حاج رسولی‌ها که روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، امسال 7 سد این استان از 50 تا 100 درصد کاهش ورودی آب داشته‌اند. او این موضوع را روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد. اما از سیستان و سدها و دریاچه‌هایش که بگذریم، حال و روز بقیه استان‌های کشور هم چندان خوب نیست. به همین خاطر هم کارگروه سازگاری با کم آبی هم که چندی پیش کار خود را برای حل و فصل و مدیریت بحران آغاز کرده بود، تاکنون 3 کمیته در سطح استانی و ملی تشکیل داده. رسیدگی به مشکلات فارس و خوزستان و اصفهان موضوع اصلی این کارگروه بوده است.

جدا از بحث کمبود بیش از 100 میلیارد مترمکعبی آب‌های زیرزمینی که دولت برای احیای آن طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را دنبال می‌کند، حجم ذخایر سدهای کشور هم افت چشمگیری داشته است. به طوری که ظرفیت سدهای ایران 50 میلیارد متر مکعب است اما حجم مخزن آنها 25 میلیارد و 820 میلیون متر مکعب است و امسال نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش داشته. کاهش 34 درصدی ورودی آب سدها نیز موضوع دیگری است که در نتیجه آن خروجی سدها هم 29 درصد افت کرده. در این باره حاج رسولی‌ها می‌گوید: ورودی آب سدها در سال گذشته 35 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب بود که امسال به 23 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

   شوری آب خوزستان ربطی به سد گتوند ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیراً با توجه به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان مدعی شده بود که اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند عامل شوری آب خوزستان بوده است. حالا مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید که این ادعا کذب و کیفیت آب خروجی از سد گتوند بسیار ایده آل است. او می‌گوید: «انتساب شوری آب خوزستان به سد گتوند کاملاً غلط است. شاخص ای.سی (EC) آب خروجی از سد گتوند به 600 میکروموس بر سانتیمتر برآورد شده در حالی که میزان این شاخص در آب پایین دست کارون به‌دلیل رهاسازی پساب صنایع، تخلیه فاضلاب و... به مراتب بیش از آب رها شده از سد گتوند است.» ای.سی (هدایت الکتریکی آب) نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب است و میزان این شاخص ارتباطی مستقیم با نمک‌های محلول در آب دارد. بنابراین شوری آب خرمشهر و آبادان به هیچ عنوان ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد. اگرچه به گفته حاج رسولی‌ها «هیچ کس منکر اشتباه در برخی جانمایی‌ها نمی‌شود اما نمی‌توان منکر اثربخشی این سازه‌ها در تأمین آب شرب شهرها و روستاهای کشور شد.» او با تأکید بر اینکه تأمین آب در شرایط کنونی به برکت سدها پایدار شده است، گفت: «از 172 سد ملی به بهره‌برداری رسیده، حداکثر 10 درصد جای سؤال و ابهام دارد.»