۰ نفر

محله‌هایی که زیر دکل‌های برق شکل گرفته‌اند؛

سایه غول‌های برقی بر زندگی

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۶:۲۴
کد خبر: 284164
سایه غول‌های برقی بر زندگی

در شمال غرب تهران و بخش‌هایی از جنوب شهر در خیلی از محله‌ها هستند؛ وسط خیابان‌ها، میان پیاده‌روها، کنار خانه‌ها، پارک‌ها و زمین‌های چمن و بازی و حتی میادین میوه و تره بار. دکل‌ها با آن هیکل نخراشیده و غول پیکرشان هر جا که توانسته‌اند قد کشیده‌اند و در میان قامت آنها هر جا که فضا اجازه داده است، خانه‌ای هم برپا شده است.

 اینجا «دکل‌ها با زندگی مردم» همسایه هستند و «مردم با دکل ها»؛ البته گذاره دوم جمله بهتری است زیرا دکل‌ها بودند که در حریم ممنوع آنها و حتی زیر تاجشان خانه‌ها آجر به آجر چیده شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اما موضوع مهم این است که قوی‌ترین میدان‌های الکترومغناطیسی در دنیا به خطوط فشارقوی برق مربوط می‌شود و به همین سبب برای این تاسیسات و تجهیزات (پست‌ها و دکل‌های فشارقوی) قوانین خاص و حدود مشخصی تحت عنوان فاصله‌ها و حریم‌های بهداشتی تعریف شده که متأسفانه با گسترش شهر رعایت نشده است و حالا به اعتقاد کارشناسان با جا به جایی خطوط و انتقال آنها به زیر زمین یا جا به جایی منازل باید اصلاح شود. از نازایی و سقط جنین گرفته تا خطر ابتلا به سرطان و افسردگی و بیماری‌های اعصاب ناشی از تشعشعات را به امواج ساطع شده از این غول پیکرهای آهنی نسبت می‌دهند.  شهران، کوهسار و جنت‌آباد و همه محله‌های اطراف آن ازجمله مکان‌هایی هستند که در کنار دکل‌های برق فشار قوی توسعه و رشد یافته‌اند. البته مسئولان در وزارت بهداشت معتقدند که بسیاری از این دکل‌ها که در محدوده شهر قرار دارند به‌دلیل رعایت حریم قانونی و پایین بودن ولتاژ که معیار سنجش سلامت است نگرانی ایجاد نمی‌کنند و مشکلات تنها در بخشی از مناطق دیده می‌شود.

از وقتی که ساخت‌وساز در محله‌های شمال غربی پایتخت سرعت گرفت و همچنان هم ادامه دارد نگرانی‌ها از سکونت جمعیت بیشتر در محدوده این دکل‌ها آغاز شد. رجبی از ساکنان شهران شمالی در این‌باره می‌گوید: در این 5-4 سال اخیر ساخت و سازها آنقدر گسترده بوده که هر جا که نگاه می‌کنیم خانه‌ها در کنار دکل‌های فشار قوی بالا رفته است. دکل‌ها نه‌تنها از کنار ساختمان‌های مسکونی عبور کرده‌اند بلکه دور تا دور خانه هایمان قرار دارند.کمی گشت و‌گذار در محدوده شهران و جنت آباد و محله‌های اطراف، گویای این حرف است.

ارتفاع بسیار بالایی دارد و داخل یک پارک جا خوش کرده است. عده‌ای از اهالی هم زیر آن زیلویی انداخته و صبحانه می‌خورند. صدای وز، وز ناشی از رد و بدل شدن جریان برق و الکتریسیته از سیم‌های بسیار طویل و قوی، با وجود جیک جیک گنجشک‌ها به‌راحتی به گوش می‌رسد. مرد جوانی که در حال ورزش است به‌وجود دکل‌های برق فشار قوی اشاره کرده و با ناراحتی می‌گوید: هر چه ورزش کنیم با وجود این دکل‌ها و کابل‌های برق، فایده‌ای ندارد؛ ضمن اینکه خیلی از مردم هم نمی‌دانند وجود دکل‌های برق می‌تواند چه ضررهایی برای آنها و فرزندانشان داشته باشد. شما ببینید مردم حتی زیر این دکل‌ها می‌نشینند و صبحانه می‌خورند. نگهبان پارک اول صبح حتی زیر دکل را هم آبیاری کرده است و این یعنی خطر برق‌گرفتگی. متأسفانه با اینکه خیلی پیگیری کرده‌ایم که حداقل این دکل‌ها را از داخل پارک‌ها جمع کنند اما فایده نداشت و هیچ‌کس در اداره برق جوابمان را نداد.

مردم به حریم دکل‌ها وارد شده‌اند

باورتان نمی‌شود حتی با وجود این دکل‌ها روزبه‌روز قیمت‌ها بالا می‌رود. سامان یکی از بنگاه داران محله جنت آباد با بیان این حرف به 2 دکلی که روبه‌رو و مجاور یک مجتمع قرار دارد اشاره کرده و می‌گوید: باورتان می‌شود با وجود این دکل‌ها اجازه ساخت‌وساز به مالک داده‌اند.

در واقع مردم خواسته یا ناخواسته در کنار این غول‌های آهنی صبح را به شب و شب را به صبح می‌رسانند درحالی‌که زندگی در کنار این دکل‌ها آسان و بی‌خطر نیست؛ به‌خصوص زمان بارندگی و رعد و برق. واقعا جای سؤال دارد که چرا مسئولان برق منطقه با وجود خطرات فراوان این دکل‌های فشار قوی اجازه ساخت‌وساز را برای چنین خانه‌ها و واحدهای تجاری صادر می‌کنند؟

0605

0604

همزیستی با غول برقی

اما امیر قاسمی شورایار محله شهران درباره این همزیستی می‌گوید: دکل‌های برق را نزدیک خانه‌های مردم نساخته‌اند و این مردم هستند که وارد حریم دکل‌ها شده‌اند آن هم با اجازه مسئولان شهری.در واقع توسعه شهرها و افزایش جمعیت باعث شده که مناطق مسکونی در نزدیکی این دکل‌ها بنا شود و حتی عبور چنین خطوطی را از مقابل بوستان‌ها، پارک‌ها، خیابان‌ها و حتی کنار و مقابل خانه‌ها هم شاهد هستیم. ساخت و سازها هم همینطور ادامه دارد و وقتی این دکل‌ها فاصله‌شان با خانه‌های مسکونی، مکان‌های تجاری، محل کار و تفریح کم باشد بدون شک می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.