۰ نفر

چین بازهم از ایران حمایت کرد؛

چین همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۸
کد خبر: 282692
چین همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران

چین به اعتقاد کارشناسان همیشه از ایران در شرایط مختلف از جمله در بحث تحریم ها و برجام حمایت کرده است و این بار نیز که رییس جمهوری آمریکا در حال رایزنی برای تحریم خرید نفت ایران است همچنان از ایران در برابر آمریکا حمایت می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آمریکا هشدار داده است همه کشورها از جمله اتحادیه اروپا، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی باید از واردات نفت از ایران دست بردارند، در غیر این صورت با تحریم‎های این کشور مواجه خواهند شد واشنگتن حتی مدعی است در این مورد هیچ کشوری از تحریم معاف نمی‌شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در پی خروج از توافق هسته ای موسوم به برجام به کشورهای دیگر بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای اجرای تحریم های ایران فرصت داد موعد اعمال تحریم های نفتی چهارم نوامبر برابر با 13 آبان است.

پیش از این آمریکا هیاتی به ریاست 'کریستوفر ای. فورد' دستیار وزیر خارجه در امور امنیت بین الملل و خلع سلاح این کشور را به کره جنوبی و ژاپن اعزام کرده بود تا این دو کشور را به نخریدن نفت ایران تشویق کند.

همزمان با حضور این هیات در کره جنوبی و ژاپن بود که مقامات این دو کشور اعلام کردند همچنان مایل به خرید نفت از ایران هستند و در این زمینه با آمریکا در حال مذاکره هستند.

اما آمریکا به این اقدامات راضی نشد و هیاتی را به چین و هند هم اعزام کرد تا از مقامات این دو کشور نیز بخواهد به طور کامل خرید نفت ایران را متوقف کنند این موضوع یکی از دستور کارهای سفر «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به هند بود که به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران شناخته می شود.

اما چین بی توجه به این اقدامات روابط اقتصادی خود را با ایران همچنان حفظ کرده و بر ادامه آن نیز تاکید دارد مقامات چین اعم از وزارت امور خارجه یا وزارت بازرگانی این کشور تا کنون بارها بر ادامه و حتی تقویت روایط اقتصادی با ایران تاکید کرده اند.

حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.

حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست امسال هم 13.2 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است این افزایش حجم مبادلات اقتصادی بیانگر رشد و افزایش همکاری های اقتصادی دو کشور است.

چین اولین شریک تجاری ایران است در یک دهه گذشته دو کشور سطح روابط خود را حفظ کرده اند به طوری که چین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به شمار می رود.

آمارها نشان می دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است بر این اساس، 24 درصد نفت ایران به چین صادر می شود.

چین حتی در راستای مقابله با آمریکا در مورد خرید نفت ایران، سیستم معاملات نفتی خود بر مبنای «یوان» را با هدف افزایش نفوذ در بازار نفت افتتاح کرده بود و به همین جهت، سلاح ارزی واشنگتن تهدید چندانی برای پکن نخواهد بود.

** واردات نفت چین از ایران ادامه دارد

شرکت چینی 'ساینوپک' بزرگ‌ترین پالایشگر نفت جهان علیرغم فشارهای آمریکا بر این شرکت اعلام کرده است «تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا» تاثیری بر واردات نفت چین از ایران نخواهد داشت.

یکی از مدیران ارشد این شرکت اعلام کرد «تحریم‌های آمریکا ضد ایران، تاثیری بر واردات نفت چین از ایران نخواهد داشت».

وی افزود: پالایشگران چینی برای خرید نفت از ایران، از نفتکش‌هایی استفاده می‌کنند که تعاملی با آمریکا ندارند بنابراین، با وجود تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها ضد ایران، واردات نفت چین از ایران آسیبی نخواهد دید.

این مدیر سینوپک همچنین اعلام کرد در صورتی ‌که دولت چین برای واردات نفت از آمریکا تعرفه 25 درصدی وضع کند، پالایشگران چینی خرید نفت از ایالات متحده را متوقف می‌کنند و ممکن است به سمت ایران بروند.

** وزارت خارجه: همکاری انرژی چین و ایران بحث‎انگیز نیست

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین هم در تازه ترین اظهارات خود در پاسخ به سئوالی اعلام کرد «چین و ایران دو کشور دوست هستند، تبادلات و همکاری‎های عادی دو کشور در ابعاد اقتصادی و تجاری و انرژی بحث‌انگیز نیست».

لوکانگ گفت: چین و دیگر کشورها روابط تجاری خود در زمینه نفت خام و دیگر زمینه‎های اقتصادی و تجاری با ایران را حفظ خواهند کرد.

او ادامه داد: چین و ایران دو کشور دوست هستند، ما در چهارچوب وظایف بین‎المللی خود رفت و آمد و همکاری‎های عادی خود از جمله همکاری‎های اقتصادی، تجاری و انرژی را حفظ کرده‎ایم که امری بحث‎انگیز نیست.

** وزارت بازرگانی: روابط اقتصادی چین و ایران توسعه پیدا می کند

سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم با اشاره به اهمیت روابط اقتصادی ایران و چین گفت: روابط اقتصادی دو کشور بدون «توجه به قوانین داخلی کشورهای ثالث» توسعه پیدا می کند.

'گائو فنگ' افزود: چین همانند گذشته در زمینه های اقتصادی و تجاری با ایران کار می کند و «خروج آمریکا از برجام تاثیری در روابط اقتصادی دو کشور ندارد».

او تاکید کرد: چین مخالف یک جانبه گرایی اقتصادی آمریکا یا هر کشور دیگری است و قوانین داخلی این کشور برای چین اهمیتی ندارد لذا ما مخالف خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه احتمالی واشنگتن علیه تهران هستیم.

** افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

اما کارشناسان معتقدند اقدامات یک جانبه گرایانه آمریکا در تهدید کشورهای دیگر به نخریدن نفت ایران، موجب افزایش سریع قیمت نفت شده است.

در نتیجه این افزایش، قیمت نفت خام برنت با 2.3 درصد افزایش با 76.46 دلار در هر بشکه رسیده است.