۰ نفر

وعده تأمین آب خوزستان تا 15تیر

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۵:۰۰
کد خبر: 282394
وعده تأمین آب خوزستان تا 15تیر

یک کارون است و تمام ایران. بخش بزرگی از پروژه‌های انتقال آب کشور در سرشاخه‌های کارون به‌عنوان بزرگ‌ترین رودخانه غرب کشور اجرا شده است. حجم بالای انتقال آب، مردم پایین‌دست را با مشکل مواجه کرده تا حدی که آبادان و خرمشهر، این روزها که آب جاری در بدنه کارون به حداقل رسیده، آب شور و بی‌کیفیت تحویل می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین، لیلا مرگن در شرق نوشت: پروژه‌های غیرکارشناسی انتقال آب، اعتماد مردم را از دولت به حدی سلب کرده که خبر رسانه‌های عراق مبنی بر انتقال آب کارون به بصره یا انتشار خبر مذاکرات غیراجرائی‌شده سال 82 برای تأمین آب کویت هم واکنش مردم جنوب کشور را که در این گرما آب باکیفیت در اختیار ندارند، برانگیخته است. مردم خوزستان از کیفیت بد آب شرب منازلشان گله‌مند هستند و این مسئله منجر به شکل‌گیری اعتراضاتی هم شده است. مهدی قمشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از مدیریت نامناسب کارون انتقاد کرده و می‌گوید: نابسامانی مدیریت کارون از حوزه تحمل مردم خارج شده است. کارونی که روزگاری تنها رودخانه قابل کشتی‌رانی ایران بود امروز به باریکه‌ای از فاضلاب تبدیل شده که حتی توان تأمین نیازهای مردم پایین‌دست خود یعنی خوزستان را ندارد. این روزها مردم آبادان و خرمشهر از کیفیت آب شرب خود ناراضی هستند. گروهی سدهای متعدد ساخته‌شده روی کارون را مسئول این آب بی‌کیفیت می‌دانند و بخشی هم با استناد به شایعه منتشرشده در فضای مجازی، انتقال آب کارون به آن سوی مرزها یعنی کشور کویت و عراق را عامل بروز مشکل شوری آب برای آبادان و خرمشهر می‌دانند. البته مهدی قمشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن رد ادعای انتقال آب به سایر کشورها، شورشدن آب خوزستان را دارای سابقه توصیف می‌کند. او مدیریت نامناسب حوضه کارون را عامل بروز مشکلات برای مردم دانسته و تأکید می‌کند: کلا مدیریت حوزه کارون مشکل دارد. وزارت نیرو باید مدیریت آب در حوضه کارون را اصلاح کند و آن را به گونه‌ای مدیریت کند که شهرهای خوزستان و بخش کشاورزی و نخیلات این استان دچار مشکل نشوند. البته به طریق اولی آب شرب مردم هم نباید دچار مشکل شود. به گفته قمشی انتقال آب کارون به سایر حوضه‌ها، شورشدن آب و انتشار خبر کذب انتقال آب این رودخانه به سایر کشورها روی مردم اثر منفی داشته است. شوری آب از تحمل مردم خارج شده و حاکمیت باید آرامش را به مردم خوزستان بازگرداند.

تکذیب چندباره مذاکره برای انتقال آب به خارج از کشور

قمشی تنها کسی نیست که بحث انتقال آب کارون به سایر کشورها را رد می‌کند. یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه موضوع مذاکره ظریف با عراق برای آبرسانی به بصره را از اساس تکذیب می‌کند. جبار وطن‌فدا مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو نیز می‌گوید: اصلا موضوع مذاکره بر سر انتقال آب به بصره صحت ندارد یا حداقل من اطلاع ندارم. وزیر نیرو هم در چندین مصاحبه اعلام کرده که مسئله انتقال آب به کشورهای همسایه مطرح نیست. با این وجود شاید بی‌اعتمادی مردم سبب می‌شود که زمزمه‌های مجازی درباره وجود لوله انتقال آب به کویت یا بصره، آنها را عصبانی کند. چندی‌پیش فیلمی از خوزستان منتشر شد که مردم لوله آب را می‌شکستند و ادعا شده بود که لوله انتقال آب به کویت توسط مردم محلی کشف و شکسته شده است. صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خوزستان از دو شکستگی در لوله انتقال آب به آبادان و خرمشهر خبر می‌دهد.

او بیان می‌کند: یکی از این لوله‌ها، خط انتقال آب غدیر بود که به دلایل فنی و بحث‌های هیدرولیکی شکست و دیگری هم خط انتقال آب خام غدیر به تصفیه‌خانه آبادان بود. به گفته مدیرعامل آبفای خوزستان فاز اول خط انتقال آب غدیر زمانی که از خرمشهر به سمت آبادان می‌آید، از نهرهای روباز منطقه محرزی خرمشهر عبور می‌کند. در این منطقه، لوله‌ها به شکل سیفونی رد می‌شود و شیر هوایی هم دارد. تصاویری که از شکستن لوله منتشر شد، مربوط به شکستن شیر هوایی خط انتقال آب خام به تصفیه‌خانه آبادان بود. او اضافه می‌کند: عده‌ای فرصت‌طلب در زمان شکستن این شیر هوایی، می‌گفتند آب را برای بصره و کویت می‌برند. در صورتی که این آب خام است و به تصفیه‌خانه آبادان می‌رود. این شیر هوایی را ترمیم کردیم و البته اجازه دادیم از لوله شکسته‌شده برای احشام هم آب ببرند.

شوری آب سابقه دارد

سازمان آب و برق خوزستان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های آب و برق در کشور است اما با وجود آنکه خوزستانی‌ها در ردیف نخستین کسانی بودند که آب بهداشتی در اختیار داشتند، امروز علاوه بر اینکه به دلیل ریزگردها هوا ندارند، آب باکیفیت هم تحویل نمی‌‎گیرند. مهدی قمشی با اشاره به اینکه در سال 87 هم مسئله شوری آب آبادان و خرمشهر رخ داده بود، دلیل این پدیده را نفوذ آب دریا به داخل ایستگاه‌های پمپاژ تصفیه‌خانه آبادان و خرمشهر اعلام می‌کند. به گفته قمشی خشک‌سالی حوضه کارون و کرخه را تحت تأثیر قرار داده و با مدیریتی که در آب بالادست کارون اعمال می‌شود، می‌توان میزان بروز مشکلات را کاهش داد اما متأسفانه این مدیریت اعمال نشد. کشت برنج با وجود ممنوعیت به مقدار زیادی رخ داد و آب رودخانه بسیار کم شد. در نتیجه شوری دریا غلبه پیدا کرد و شهر آبادان و خرمشهر تحت تأثیر قرار گرفت.

بهبود کیفیت شرب تا 15 تیر

به گفته صادق حقیقی‌پور مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان، پس از شورشدن آب آبادان و خرمشهر، ظرف 45 روز بند خاکی مارد ساخته شد تا از پیشروی آب دریا جلوگیری کند. او ادامه می‌دهد: در حال حاضر درجه شوری آب آبادان و خرمشهر به 10 تا 11 هزار میکروموس بر ثانیه رسیده است. حقیقی‌پور می‌گوید: برای تأمین نیازهای پخت و پز و شرب به ازای هر نفر از ساکنان آبادان و خرمشهر 15 لیتر آب با درجه شوری زیر هزار در اختیار مردم قرار گرفت. 400 هزار لیتر آب بسته‌بندی‌شده هم بین مردم توزیع شد. او ادامه می‌دهد: تا 15 تیرماه خط دوم طرح غدیر وارد مدار می‌شود و برداشت آب از منابع محلی به‌طور کامل قطع خواهد شد. مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان همچنین تصاویر منتشرشده از صف‌های طولانی در خوزستان را هم مربوط به برخی تانکرهای آبرسانی برای احشام اعلام می‌کند.