۰ نفر

وزیر نیرو:

یک هزار میلیارد تومان برای کاهش تنش آبی اختصاص یافت

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 281229
یک هزار میلیارد تومان برای کاهش تنش آبی اختصاص یافت

وزیر نیرو گفت: یک هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیصی دولت صرف تامین پروژه های اضطراری تامین آب شرب، بهبود کیفیت آب، آبرسانی سیار به روستاها و تکمیل برخی پروژه ها می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما در 6 ماهه اول سال آبی 97-96 که از مهرماه گذشته شروع شد دچار کم بارشی شدید بودیم به طوری که تا پایان اسفند فقط 100 میلی متر بارندگی داشتیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در فصل بهار به میزان قابل توجهی این کاهش جبران شد و امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد کم بارشی داریم.
وزیر نیرو اضافه کرد: البته در برخی استان ها میزان کم بارشی به مراتب بیشتر است به طوری که هرمزگان 70 درصد، کرمان 58 درصد، سیستان و بلوچستان 73 درصد و فارس 56 درصد کاهش بارندگی داشته اند.
وی با بیان اینکه ما یک جامعه بدمصرف در منابع زیست محیطی هستیم، اظهار داشت: امروز شرایط بحرانی است، با این حال نباید نقش رفتار مصرفی را در ایجاد بحران نادیده بگیریم.
ارکانیان در عین حال گفت: نگاهم به کم بارشی این است که با وجود مشکلاتی که ایجاد می شود، یک فرصت هم وجود دارد و ما را موظف می کند که نگاهی به شیوه های مصرف داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر تنها 10 درصد بهره وری آب در بخش کشاورزی را بهبود بخشیم، مشکلی در تامین آب مورد نیاز نخواهیم داشت اما سخت ترین کار این است که به صرافت بیفتیم که به این مسئله بپردازیم.
وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اظهار داشت: با این کار دیگر با خشکسالی مقابله نمی کنیم بلکه با کم آبی سازگار می شویم؛ یعنی می پذیریم که آب موضوع واحدی است و راه حل جمعی دارد.
وی یادآور شد: در این راه همه باید مشارکت کنند بخصوص دستگاه هایی که ماهیت میان بخشی دارند؛ اگر روزی وزارت نیرو به اشتباه فکر کرده که به تنهایی متولی آب است، امروز هم باید هزینه آن را بدهد.
اردکانیان ادامه داد: چه در کشورهای پرآب و چه کم آب این عرصه، عرصه چند انضباطه بوده و دارای وجوه فنی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی است و اگر بی توجهی شود وجه امنیتی هم خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امسال سال ویژه ای است به طوری که کاهش بارش ها روی تولید برق هم اثر گذار است. سال گذشته 9 هزار و 300 مگاوات تولید برق آبی داشتیم، امسال حدود نزدیک به 4 هزار و 500 مگاوات کاهش تولید برق آبی خواهیم داشت.
وزیر نیرو افزود: اگر رشد معقول مصرف و برخی محدودیت ها از نظر فرسودگی تجهیزات را مدنظر داشته باشیم، رقمی معادل پنج هزار مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت و اگر همین روابط مصرف را ادامه دهیم، یعنی شروع خاموشی در کشور.
وی گفت: ما این توان را داریم که از این مشکل عبور کنیم و تن به خاموشی ندهیم و برای آن هم برنامه ریزی کرده ایم.

آخرین وضعیت تامین آب شرب 
اردکانیان با بیان اینکه خط قرمز وزارت نیرو تامین آب شرب مورد نیاز برای همه شهروندان است، اظهار داشت: وقتی در منطقه ای میزان آب شرب موجود با آب شرب مورد نیاز برابری کند، می گوییم در سطح تنش است. اگر مصرف و تقاضا تا 10 درصد اضافه بر منابع آب موجود باشد منطقه را زرد رنگ می دانیم.
به گفته وی، اگر این رقم 10 تا 20 درصد باشد آن منطقه نارنجی است و در صورتی که تقاضا بیش از 20 درصد باشد، قرمز رنگ خواهد بود.
وزیر نیرو گفت: بر اساس گزارشی که اول سال جاری ارائه شد از 1157 شهر و جمعیت 62 میلیون نفر، 334 شهر با جمعیت 34 میلیون نفر در منطقه قرمز رنگ هستند و در واقع از 34 میلیون نفر، 17 میلیون نفر در وضعیت قرمز و نیمی هم در دو حال دیگر هستند.
وی یادآور شد: در جلسه هفته گذشته هیات وزیران یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های اضطراری برای کاهش تنش آب شرب تصویب شد و این رقم صرف چهار برنامه می شود.
اردکانیان گفت: نخستین برنامه 101 پروژه در 164 شهر است که 432 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های اضطراری تامین آب شرب اختصاص می یابد.
وی خرید چاه کشاورزی، اجرای خطوط انتقال در کرمان، احداث مخازن آب اضطراری در اصفهان، ارتقای تصفیه خانه مشهد، تکمیل انتقال از آب شرین کن 100 هزار متر مکعبی بندر عباس، تسویه خانه میناب و بازسازی و بهبود تسویه آب بوشهر و آبرسانی در زاهدان و سیستان و بلوچستان را از جمله این طرح ها عنوان کرد.
وزیر نیرو ادامه داد: بهبود کیفیت آب شرب شامل 54 پروژه در 57 شهر به ارزش 80 میلیارد تومان برنامه دوم در این زمینه است.
وی افزود: علاوه بر این برنامه سوم آبرسانی روستایی سیار است که 5 تا 6 هزار روستا را با اعتباری 200 میلیارد تومانی تحت پوشش قرار می دهد.
اردکانیان گفت: برنامه چهارم تسریع در تکمیل برخی پروژه های آبرسانی در دست اجراست و شامل 40 پروژه در 59 شهر و به ارزش 288 میلیارد تومان می شود.
به گفته وی در مجموع 195 پروژه در 280 شهر و آبرسانی به 5 تا 6 هزار روستا با رقم یک هزار میلیارد تومان گام موثری برای مقابله با کم آبی در کشور است.

شوری آب آبادان و خرمشهر تا نیمه تیر رفع می شود
اردکانیان در پاسخ به سوالی درباره مشکلات تامین آب در استان های خوزستان و کرمانشاه اظهار داشت: اولویت ما تامین آب با کیفیت شرب است؛ در روزهای اخیر در آبادان و خرمشهر مشکل شوری آب داشتیم که به خاطر شرایط مد آب و ورود آب شور از دریا ایجاد شده بود و تمهیداتی برای توقف ورود آب شور در نظر گرفته شد. 
وی با بیان اینکه اکنون کیفیت آب به نسبت روزهای قبل به مراتب بهتر است، اظهار داشت: با تکمیل طرح دوم پروژه آبرسانی غدیر به آبادان و خرمشهر تا نیمه تیرماه موضوع حل می شود و مردم آب با کیفیت خواهند داشت. 
وزیر نیرو ادامه داد: این طرح در حال اجراست و در ماه های اخیر هم سرعت بیشتری گرفته است. 
وی خاطر نشان کرد، محدودیت آب یک از زمینه هایی است که کسانی را در خارج از مرزها به هوس انداخته تا التهاباتی را سازمان دهند. 
اردکانیان افزود: یکی از این مسائل بحث فروش یا صادرات آب به کشورهای همسایه است که بار دیگر تاکید می کنم هیچ طرح و تصمیم و تعهدی برای انتقال، فروش و صادرات قطره ای از آب های سرزمینی به هیچ کشوری وجود ندارد. 
وزیر نیرو با اشاره به سابقه این موضوع اظهار داشت: کسانی در اوایل دهه هشتاد این موضوع را دنبال می کردند و از به ثمر رساندن قرارداد فروش آب به کویت منتفع بودند، به خوبی می دانند که اصلی ترین فرضی که تمام ابزارها و تمهیدات را به کار گرفت تا این اتفاق نیفتد، در آن روز معاون وزیر نیرو در امور آب و امروز از بد حادثه وزیر نیرو است که با اختیارات بیشتر با این تصمیم مخالف است و از آن جلوگیری خواهد کرد. 
وی ادامه داد: برخی از طرح مجدد این موضوعات در فضای مجازی دنبال التهابات کوتاه مدت هستند و در عرصه های دیگر مرتبط با آب هم هر روز شایعه ای مطرح می شود. 
اردکانیان خاطرنشان کرد: طرح این شایعه و تحریک مردم سبب شد تا برخی تصور کنند لوله هایی که برای طرح غدیر از مناطق مختلف جمع کرده بودیم، مربوط به انتقال آب شیرین به خارج از کشور است.
وی اضافه کرد: ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم چرا که آب می تواند دستمایه برخی تحرکات شود؛ باید اخبار درست منعکس کنیم و وزارت نیرو هم موظف به پاسخگویی صریح و به موقع است. 
وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگری درباره فرونشست آب اظهار داشت: ما در سرفصل استفاده از منابع زیست محیطی رفتار مناسبی نداشته ایم اما اینکه آیا این به معنای ادامه وضع موجود است، حتما این طور نیست. 
به گفته اردکانیان، کارگروه ملی سازگاری با کم آبی متشکل از وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان های برنامه و بودجه و محیط زیست این مسائل را در دست بررسی دارند. 
وی گفت: این کارگروه ملی هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می دهد و کمیته های استانی هم در استان ها تشکیل می شود و موضوع فرونشست هم در دستور کار این کارگروه است و این موضوع را در دست بررسی دارد.