۰ نفر

امروز نفت بیش‌از ۱.۵درصد سقوط کرد

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 280876
امروز نفت بیش‌از ۱.۵درصد سقوط کرد

قیمت نفت برنت در معاملات روز دوشنبه به دنبال توافق اخیر کشورهای اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز، بیش از ۱.۵ درصد سقوط کرد.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۱.۸ درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه کاهش یافت و به ۷۴.۲۱ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش، به ۶۸.۴۰ دلار در هر بشکه رسید. کاهش فعالیت حفاری شرکت‌های آمریکایی در هفته گذشته تا حدودی از قیمت پایه نفت آمریکا حمایت کرد.

طبق آمار شرکت "بیکر هیوز"، در آمریکا شرکت‌های انرژی هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری فعال را یک حلقه کاهش دادند که نخستین کاهش در ۱۲ هفته گذشته بود و شمار دکل‌های حفاری را به ۸۶۲ حلقه رساند.

قیمت‌های نفت پس از اعلام توافق اوپک برای افزایش تولید در روز جمعه که به نظر رسید میزان عرضه را کمتر از آنچه که برخی انتظار داشتند افزایش خواهد داد، ابتدا صعود کرده بود.

اوپک و متحدانش شامل روسیه از سال ۲۰۱۷ به منظور حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها تولیدشان را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند، اما به دلیل اختلالات غیرمنتظره در عرضه کشورهایی مانند ونزوئلا و آنگولا، تولید این گروه پایین‌تر از سقف تعیین شده بوده است. در نتیجه اوپک اکنون تصمیم گرفته سطح پایبندی خود به توافق کاهش تولید را به ۱۰۰ درصد کاهش دهد. با این حال تحلیلگران هشدار داده‌اند که ظرفیت شناور اندکی برای افزایش چشمگیر تولید وجود دارد.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس به دنبال اعلام توافق اوپک در یادداشتی اعلام کرد وزیران متعدد اظهار کردند که افزایش تولید ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، اما ریسک متاثرشدن تولید ایران از تحریم‌های آمریکا وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، اما بانک انگلیسی بارکلیز اعلام کرد تعهد اوپک و روسیه برای افزایش تولید، کمبود عرضه ۲۰۰ هزار بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ را به ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه تبدیل می‌کند.

شرکت وود مکنزی اعلام کرد که این توافق مصالحه میان پاسخ به فشار مصرف‌کنندگان و نیاز کشورهای تولید کننده نفت برای حفظ قیمت‌های فعلی و جلوگیری از آسیب دیدن اقتصادهایشان را نشان می‌دهد.