۰ نفر

334شهر همچنان در معرض تنش آبی

۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۸
کد خبر: 280483
334شهر همچنان در معرض تنش آبی

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: به‌رغم بارندگی‌های مناسب دو ماه اخیر وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته است و کماکان 334 شهر در معرض تنش آبی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، شاهین پاکروح در دومین روز از هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با بارش‌های مناسب اردیبهشت و خردادماه و جبران بخشی از کمبودهای بارندگی، تغییری در تعداد شهرهای دارای تنش آبی رخ داده است، گفت: بر اساس آخرین آمارهای موجود، میزان بارندگی کل کشور بالغ بر 167 میلی‌متر است که نسبت به متوسط درازمدت با کاهش 30 درصدی روبرو بوده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان بارش‌ها در حوضه‌های اصلی کشور به صورت یکنواخت توزیع نشده است، ادامه داد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با افزایش 25 درصدی و در حوضه دریای خزر با افزایش 0.5 درصدی روبرو بوده‌ایم، ولی در سایر حوضه‌ها کماکان شاهد بارش‌های اندکی هستیم.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در حوضه خلیج فارس و دریای عمان هم با کاهش 41 درصدی، در حوضه فلات مرکزی با کاهش 36 درصدی، در حوضه مرزی شرقی با کاهش 61 درصدی و در حوضه قره‌قوم با کاهش 35 درصدی روبرو بوده‌ایم.

پاکروح خاطرنشان کرد: در فرآیند تحلیل تنش آبی تابستان سال 1397، وضعیت تامین و نیاز آب شرب دقیقاً مورد بررسی قرار گرفت و ظرفیت تامین آب مورد نیاز با توجه به پیش‌بینی بارش، ظرفیت تامین موجود، سامانه‌های انتقال و توزیع آب و ... تعیین شد که براساس این تحلیل‌ها، عمده مشکلات مربوط به حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، مرزی شرقی و قره‌قوم است که متاسفانه براساس آمارهای موجود این مناطق در حال حاضر دارای بیشترین کاهش میزان بارندگی هستند.

وی افزود: از نظر جمعیتی هم بیشترین جمعیت ساکن در شهرهای کشور در حوضه خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی ساکن هستند، یعنی در حدود 72 درصد از جمعیت شهری 61.5 میلیون نفری تحت پوشش شرکت‌های آبفا در قالب 247 شهر در این دو حوضه زندگی می‌کنند.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: بنابراین وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته است و کماکان 334 شهر در معرض تنش آبی هستند.

پاکروح به تمهیدات آبفای کشور در وضعیت تنش آبی برای پایش کیفی آب شرب به ویژه در شهرهای فلات مرکزی اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین اصول و الزامات شرکت‌های آب و فاضلاب کشور، ارائه آب با کیفیت مطلوب به شهروندان است که در حال حاضر 457 آزمایشگاه در شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و 377 آزمایشگاه در شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی به صورت مستمر و تواتر توصیه شده، کیفیت آب را پایش می‌نمایند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ایمنی آب برای اطمینان از سلامت آب شرب توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده و کشورهای عضو موظف به اجرای آن هستند، ادامه داد: در اجرای این برنامه، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت کشور و وزارت نفت به سبب نقش آنها در تاثیرگذاری در کیفیت منابع آب به عنوان همکار می‌باشند و محدوده‌ اجرای برنامه ایمنی آب کل سامانه تامین آب آشامیدنی شامل حوضه‌ آبریز، تصفیه‌خانه، خط انتقال، شبکه توزیع و مصرف‌کننده را در بر دارد.

پاکروح مهمترین هدف برنامه ایمنی آب را تضمین کیفیت آب آشامیدنی بر اساس مدیریت ریسک دانست و افزود: پیشگیری از آلودگی منابع آب آشامیدنی، تصفیه آب برای کاهش یا حذف آلودگی برای رسیدن به استانداردها، پیشگیری از آلودگی مجدد آب در مدت ذخیره‌سازی، توزیع و مصرف عناوین اصلی برنامه یاد شده است. در اجرای این طرح تاکید شده است همه سازمان‌های مسئول و تاثیرگذار در کیفیت آب آشامیدنی مشارکت فعال داشته باشند.