۰ نفر

هند و چین با تشکیل گروه نفتی علیه اوپک مذاکره می کنند

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶
کد خبر: 278582
هند و چین با تشکیل گروه نفتی علیه اوپک مذاکره می کنند

هند و چین که 17 درصد از مصرف نفت جهان را به خود اختصاص داده اند به دنبال تشکیل یک گروه جهت مقابله با توانایی سازمان اوپک در افزایش قیمت نفت خام و کسب قیمت های بهتر از کشورهای صادر کننده نفت هستند.

به گزارش روزنامه 'تایمز او ایندیا' در روز پنجشنبه، مذاکرات رسمی میان دو کشور برای تشکیل باشگاه خریداران نفت در هفته جاری به طور رسمی در پکن آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این مذاکرات تقریبا دو ماه پس از پیشنهاد دارمندرا پرادان وزیر نفت هند برای اتحاد شرکت های نفتی هند و چین جهت کسب قدرت بیشتر در تعیین قیمت های نفت خام انجام می شود.

یک مقام هندی با اشاره به این که هند و چین به دنبال همکاری با یکدیگر هستند تا رقابت، افزود: افزایش صادرات نفت و گاز از سوی آمریکا به ما اهرم بزرگ تری در مقابل اوپک می دهد.

دارمندرا پرادان وزیر نفت هند پس از دیدار با وانگ یه لین رئیس شرکت ملی پتروشیمی چین و لی فن رونگ معاون سازمان انرژی ملی چین در ماه آوریل (فروردین) گفته بود که، به عنوان مصرف کنندگان نفت، ما دارای منافع مشترکی هستیم. ما توافق کردیم که همکاری های بازرگانی خود را افزایش دهیم. ما امیدواریم که در آینده خریداران قیمت های نفت را تعیین کنند.

در سال 2005 نیز مانی شانکار ایار وزیر نفت اسبق هند پیشنهاد تشکیل یک جبهه مشترک برای نفت را به چین داده بود.

سازمان بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که هند و چین در پنج سال آینده نیمی از مجموع تقاضا برای انرژی در جهان را به خود اختصاص خواهند داد.

ماه گذشته دارمندرا پردان وزیر نفت هند از عربستان سعودی درخواست کرد تا قیمت های مناسب تر و معقولانه تری را به این کشور ارائه دهد.

دولت هند پیش از این نیز خواهان قیمت های مناسب نفت حداقل تا سه سال آینده شده بود.

افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی به معنی افزایش قیمت سوخت در بازار های داخلی هند است. هم اکنون قیمت بنزین و گازوئیل در هند به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود 4.6 میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

این کشور به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی احتیاج دارد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تا سال 2040 هند یک چهارم از انرژی تولیدی در جهان را مصرف کند.