۰ نفر

واردات نفت هند از ایران به بیشترین میزان رسید

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 278315
واردات نفت هند از ایران به بیشترین میزان رسید

رویترز اعلام کرد میزان خرید نفت خام هند از ایران در ماه اکتبر به بیشترین میزان از سال ۲۰۱۶ تاکنون رسیده اما پیش‌بینی می‌شود با کاهش میزان خرید تعدادی از پالایشگاه‌های هندی، میزان خرید این کشور از ایران در ماه جاری کاهش یابد.

به گزارش رویترز؛ براساس آمارهای صنایع صنعتی و کشتیرانی، به‌رغم تهدیدهای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید، میزان واردات نفت خام هند از ایران در ماه می ۷۰۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به بیشترین میزان از اکتبر ۲۰۱۶ تاکنون رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، این گزارش می‌نویسد: احتمالاً با توجه به اینکه تعدادی از پالایشگاه‌های هند قصد کاهش خرید نفت از ایران را دارند پیش‌بینی می‌شود که در ماه ژوئن یعنی ماه جاری، میزان واردات نفت خام هند از ایران کاهش یابد.

دو پالایشگاه هندی که حدود ۳۵ درصد ظرفیت پالایشگاه‌های هند را تشکیل می‌دهند و در مجموع 5 میلیون بشکه در روز واردات نفت دارند تحت تهدیدهای آمریکا واردات نفت از ایران را کاهش خواهند داد.

براساس این گزارش، میزان واردات نفت خام هند از ایران در ماه می ۱۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۵ درصدی مواجه شد.

مقامات ایرانی پیش از این گزارش دادند که میزان صادرات نفت خام ایران در ماه می ۲.۷ میلیون بشکه در روز را رکورد زده است.

پالایشگاه‌های دولتی هند واردات نفت خام از ایران را در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ به دلیل مناقشات بر سر توسعه میدان گازی کاهش داده بودند اما پس از آنکه ایران توافق کرده است که از ماه آوریل تخفیف‌هایی را برای حمل محموله‌های نفتی اعمال کند آنها تصمیم گرفتند تا واردات از ایران را افزایش دهند.

پیش از این شرکت نفتی نایارا انرژی موسوم به اسار اویل اعلام کرده بود که برای کاهش دادن خرید نفت از ایران خود را آماده می‌کند.

در ماه می نایارا «بزرگترین خریدار هندی نفت ایران بود که براساس آمارها ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرده بود» همچنین صنایع رلیانس هند و مالک بزرگترین پالایشگاه‌های چند منظوره این کشور نیز خود را آماده می‌کند تا خرید نفت از ایران را از اکتبر یا نوامبر قطع کند.

هفته گذشته هم وزیر نفت هند اعلام کرد که این کشور در حال حاضر وضعیت «منتظر باش و تماشا کن» را اعمال می‌کند و در حال حاضر به شدت وضعیت تحریم‌های آمریکا را رصد می‌کند.

تحریم‌های آمریکا علیه صنایع نفت ایران پس از ۶ ماه اعمال می‌شود اما در حال حاضر بسیاری از پالایشگاه‌های آسیایی و اروپایی خرید خود را از ایران کاهش داده‌اند.