۰ نفر

هدایت الله خادمی مطرح کرد:

کشورهای اروپای شرقی جایگزین توتال/ بازگشت هندی‌ها به «فرزاد بی»

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۶
کد خبر: 276110
کشورهای اروپای شرقی جایگزین توتال/ بازگشت هندی‌ها به «فرزاد بی»

اخیرا گمانه‌زنی‌هایی درمورد ادامه همکاری هندی‌ها در پروژه «فرزاد بی» با خروج ترامپ از برجام مطرح شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان؛ در این راستا، برخی بر این باورند که ممکن است هندی‌ها از پروژه فرزاد بی خارج شوند یا مذاکرات در مسیر دیگری قرار بگیرد. هدایت ا... خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درمورد تکلیف پروژه فرزاد بی‌‌‌ می‌گوید: «تغییر و تحولات ایجاد شده به‌دنبال خروج ترامپ از برجام باعث بازگشت هندی‌ها به فرزاد بی می‌شود. اگر هندی‌ها به این پروژه هم برنگردند، ارتباطی به خروج آمریکا از برجام ندارد، چون آنها قبلا با کشور ما به اختلافاتی برخورد کرده بودند.» او همچنین تاکید می‌کند در شرایط بحرانی فعلی باید بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم.

برخی بر این باورند که احتمالا همکاری ایران با یکی از شرکای بزرگ خود یعنی هند تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام قرار بگیرد و ممکن است هندی‌ها از پروژه فرزاد بی خارج شوند یا مذاکرات در مسیر دیگری قرار بگیرد. روند همکاری با هندی‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما چند سال پیش مذاکراتی با هندی‌ها در مورد فرزاد بی انجام دادیم و به توافقاتی رسیدیم، این مذاکرات خوب پیش می‌رفت که در نهایت اختلافاتی به‌دلیل برخی موارد از جمله قیمت به وجود آمد. و همان موقع که بحث برجام مطرح بود، هندی‌ها عقب کشیده بودند. ولی باتوجه به اینکه امروز وضعیت به سمتی پیش رفته که آمریکا از برجام خارج شده، باز مذاکراتی را با هند انجام می‌دهیم و امیدواریم هندی‌ها به پروژه فرزاد بی برگردند. چون فرزاد بی‌‌‌ پروژه خوبی است و به‌نفع هندی‌ها خواهد بود و فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. قبلا هم هندی‌ها علاقه‌مند به حضور در این پروژه بودند و به‌نظر می‌رسد تغییر و تحولات ایجادشده به‌دنبال خروج ترامپ از برجام باعث بازگشت آنها به فرزاد بی می‌شود. اگر هندی‌ها به این پروژه هم برنگردند، ارتباطی به خروج آمریکا از برجام ندارد، چون آنها قبلا با کشور ما به اختلافاتی برخورد کرده بودند.

اخیرا مقامات وزارت نفت هند اعلام کرده‌اند هنوز زود است درباره پیامدهای اقدام ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آن بر قراردادهای خرید آینده هند با شرکت ملی نفت ایران اظهارنظر کرد.

در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است، اما واقعیت امر این است که اکثر کشورها تحت تاثیر تصمیم آمریکایی‌ها قرار می‌گیرند. به هر حال حجم مبادلات هندی‌ها با آمریکا بیشتر از حجم مبادلات آنها با کشور ماست. بنابراین شاید ریسک همکاری با ایران را نپذیرند؛ زمانی با ما کار می‌کنند که از ارتباط با ما آسیبی به آنها وارد نشود، بلکه سود نیز ببرند. مطمئنا اگر سود نبرند، خودشان را در معرض خطر قرار نمی‌دهند. به هر حال تصمیم آمریکا این است که به ما ضربه بزند و تا جایی که امکان دارد تاثیرش را بر دیگر کشورها بگذارد تا آنها با ما ارتباط چندان خوبی نداشته باشند. در این راستا کشور ما باید تلاشش را برای تحکیم روابط با دیگر کشورها انجام دهد و استراتژی مناسبی در این زمینه تدوین کند.

همچنین وزیر نفت ضرب‌الاجل 60روزه به توتال داده است که در صورت موافقت دولت آمریکا و مستثناکردن توتال، این شرکت در ایران می‌ماند، در غیر این صورت، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) جایگزین توتال در این پروژه می‌شود. به‌نظر شما چه کشورهای دیگری می‌توانند جایگزین توتال در این پروژه باشند؟

به‌نظر می‌رسد کشورهای اروپای شرقی علاقه‌مند به برقراری ارتباط با ایران باشند؛ طبیعتا این کشورها در سطحی نیستند که بتوانند ارتباطات زیادی با کشورهای دنیا و از جمله آمریکا برقرار کنند. همچنین کشور چین نشان داد که کشور مستقل‌تری است و به هر حال طی سال‌هایی که ما تحت تحریم قرار داشتیم، کمک زیادی به کشورمان کرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد چین می‌تواند همکاری خوبی با کشورمان داشته باشد. در مورد کشور روسیه نیز باید خاطرنشان کنم که ما تجربه همکاری با این کشور را نداشته‌ایم و به‌صورت جدی در بحث نفت و گاز کار مشترکی صورت نگرفته است. این کشور هم می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ به شرطی که علاقه‌مند به حضور باشد. البته تاکنون اقدام موثری از سوی روس‌ها در این زمینه ندیده‌ایم. شاید در آینده اقدامی در این‌باره انجام شود.

وزیر نفت گفته که مانع کاهش صادرات نفت کشور می‌شوند. چنین هدفی چطور محقق می‌شود؟

ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم که در این برهه زمانی با کاهش صادرات مواجه نشویم. البته واقعیت امر این است که اوپک تحت تاثیر تصمیم ترامپ قرار می‌گیرد و احتمال این وجود دارد که کاهش سهیمه را برای کشورها در دستور کار قرار دهند و به برخی کشورها این اجازه بدهند که بتوانند کاهش صادرات کشور ما را جبران کنند. به هر حال وضعیت بحرانی و چالشی است و ما باید سعی کنیم که تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم. ما باید بر توان داخلی تکیه کنیم،‌ نباید منتظر این باشیم که رئیس‌جمهور یک کشور دیگر چه تصمیمی اتحاذ می‌کند. به هرحال همیشه روال این بوده که کشورها در درجه اول منافع ملی خودشان را می‌بینند، متاسفانه ما در این زمینه ضعیف عمل کردیم و زمانی که فرصت بود استفاده بهینه نکردیم. البته درنهایت ما کارمان را جلو می‌بریم و ادامه می‌دهیم، منتها ممکن است توسعه لازم صورت نگیرد.

ارسال دیدگاه شما