۰ نفر

پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید دوباره رکورد زد

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 274523
پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید دوباره رکورد زد

رکوردزنی دوباره پایبندی به توافق اوپک، احتمال بازگشت سطح تولید جهانی به میزان 2016 میلادی و امضای توافقنامه گازی میان روسیه و ترکیه برای ادامه ساخت ترک استریم از جمله مهمترین اخبار نفتی جهان در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش پایگاه دبیرخانه اوپک، کمیته مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک اعلام کرد که کشورهای امضاکننده توافق کاهش تولید، در چهارمین ماه از دومین سال اجرای توافق، 152 درصد به تعهدهای خود پایبند بوده اند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این کمیته وزارتی، نگرانی‌ روزافزون کشورهای مصرف‌کننده و واردکننده نفت از کمبود احتمالی در بازارهای جهانی را تایید کرد و از کمیته فنی نظارت بر توافق اوپک خواست به نظارت مستمر خود بر بازار نفت ادامه دهد.
قرار است نهمین نشست کمیته وزارتی، 21 ژوئن امسال (31 خرداد) در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

تولید جهانی نفت شاید به سطح اکتبر 2016 برگردد
به گزارش رویترز، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه گفت: بازگشت سطح تولید نفت به رقم اکتبر 2016، یعنی رقم پایه ای توافق کاهش تولید، یکی از گزینه های مطرح برای تعدیل کاهش تولید نفت است.
نواک یادآور شد: هنگامی که توافق را تا پایان سال 2018 تمدید کردیم، درباره این احتمالات (بازگشت به سطح تولید اکتبر 2016) صحبت کردیم اما تصمیم گیری دراین باره، در ماه ژوئن (خرداد - تیر) انجام می شود.
وی ادامه داد: به نظر می رسد، کاهش تولید ایران به میزانی که بسیاری انتظارش را دارند، بالا نخواهد بود و حداکثر 10 درصد کاهش محتمل است.

تمجید دبیرکل اوپک از سطح وفاداری به توافق جهانی کاهش تولید
به گزارش رویترز، «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، پایبندی اعضا به توافق کاهش تولید را بسیار بالا توصیف کرد. 
بارکیندو گفت: برآورد اینکه با رشد قیمت های نفت، سطح پایبنیدی ها به برنامه جهانی کاهش می یابد، محقق نشد.

 پیشنهاد همکاری روسیه و عربستان برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت های نفت
به گزارش رویترز، «کیریل دیمیتریو» رئیس صندوق مستقل دارایی روسیه و یکی از کارشناسان توافق مشترک روسیه و اوپک معتقد است که روسیه و عربستان می توانند با همکاری یکدیگر، از رشد بیشتر قیمت نفت جلوگیری کنند.
دیمیتریو گفت: روسیه سود زیادی به لطف توافق کاهش تولید، بدست آورد و بودجه خود را 48 میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش داد بنابراین این کشور به این همکاری راهبردی ادامه خواهد داد.

پایان منازعات گازی روسیه و ترکیه و ادامه ساخت ترک استریم
به گزارش رویترز، شرکت روسی گازپروم اعلام کرد که موافقتنامه مقدماتی برای ساخت بخش زمینی خط لوله انتقال گاز ترک استریم با دولت ترکیه امضا کرده که به درگیری ها بر سر مفاد عرضه گاز روسیه پایان می دهد.
مدت هاست که ترکیه مجوز ساخت بخش زمینی خط لوله ترک استریم را صادر نمی کرد.
به گفته یک منبع آگاه، علت مخالفت ترکیه ندادن تخفیف در قیمت گاز روسیه بود که سرانجام، با 10.25 درصد تخفیف در قیمت گاز، ترکیه با روسیه موافقت نامه ای برای ادامه ساخت این خط لوله امضا کرد.