۰ نفر

برنامه مسکو و ریاض برای بازار نفت

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 274521
برنامه مسکو و ریاض برای بازار نفت

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد، پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از بالا بودن مصنوعی قیمت های نفت اعلام نارضایتی کرد، روسیه و عربستان در حال تصمیم گیری برای افزایش تولید نفت اوپک و غیراوپک به میزان یک میلیون بشکه در روز هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزیران انرژی کشورهای یاد شده جمعه گذشته گفتند: ریاض و مسکو آماده افزایش تولید نفت هستند تا خیال مصرفکنندگان را از وجود نفت کافی در بازارها راحت کنند.
«خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان افزوده بود: افزایش تولید نفت تدریجی خواهد بود تا بازار دچار شوک نشود.
این تصمیم برای افزایش تولید به دنبال 17 ماه کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان غیراوپک آن صورت می گیرد که با توجه به احتمال کاهش صادرات نفت ایران موجب نگرانی بازارها از افزایش شدید قیمت های نفت شده بود. 
قیمت نفت پایه بین المللی برنت دریای شمال پنج شنبه گذشته پس از آنکه ترامپ دیدار خود با رهبر کره شمالی را لغو کرد به رکورد 80 دلار و 50 سنت در هر بشکه رسید که از اواخر سال 2014 سابقه نداشت. 
قیمت های نفت جمعه گذشته پس از آنکه روسیه و عربستان اعلام کردند که آماده کنار گذاشتن محدودیت تولید نفت در چارچوب توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک هستند 2 درصد کاهش یافت و قیمت نفت برنت به 77 دلار در هر بشکه رسید.
اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 
روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است.