۰ نفر

رکورد افزایش 2دلار و 81سنتی برای نفت ایران

قیمت نفت سبک ایران از 76دلار عبور کرد/ صادرات 2.6میلیون بشکه‌ای نفت

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 274264
 قیمت نفت سبک ایران از 76دلار عبور کرد/ صادرات 2.6میلیون بشکه‌ای نفت

میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۱۸ مه ( ۲۸ اردیبهشت‌ماه) با ۲ دلار و ۸۱ سنت افزایش به ۷۶ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه رسید که بیشترین رشد قیمت را در میان انواع نفت های شاخص داشته است.

تداوم تهدیدات و تنش های بین المللی از جمله تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران، سبب شده که روند صعودی قیمت نفت که در هفته های اخیر آغاز شده است، همچنان ادامه داشته باشد و به رکوردهای جدیدی دست یابد.

دونالد ترامپ 18 اردیبهشت ماه با تکرار اتهام هایی علیه ایران، آمریکا را از برجام خارج و اعلام کرد که تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند، که البته موضع گیری های متعدد علیه آن از سوی کشورهای مختلف از جمله اروپایی ها اتخاد شد.

تداوم تنش سیاسی در شبه جزیره کره و نگرانی‌های روزافزون کشورهای مصرف‌کننده و واردکننده نفت درباره کمبود احتمالی در بازارهای جهانی نفت نیز از جمله عواملی هستند که قیمت نفت را همچنان صعودی کرده اند.

بر این اساس، وزارت نفت روز شنبه اعلام کرد: میانگین قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تا پایان هفته منتهی به هفته منتهی به 18 مه ( 28 اردیبهشت‌ماه)، 66 دلار و 91 سنت برای هر بشکه بوده است.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران هم در دوره مورد بررسی 2 دلار و 3 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 73 دلار و 58 سنت رسید.

میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به 18 مه، به 75 دلار و61 سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، 2 دلار و 15سنت برای هر بشکه افزایش یافته است.

میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی‌آی آمریکا هم در این بازه زمانی، 71 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 71 دلار و 31 سنت رسید.

در هفته مورد بررسی، قیمت نفت خام شاخص برنت با 2 دلار و 59 سنت افزایش، 78 دلار و 80 سنت برای هر بشکه معامله شد.

میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز در دوره مورد بررسی یک دلار و 94 سنت افزایش یافت و به ترتیب هر بشکه 75 دلار و 52 سنت و 75 دلار و 63 سنت برای هر بشکه معامله شد.

به گزارش ایرنا، اوپک اعلام کرده است در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) امسال، میزان پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

کمیته مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک اعلام کرد: 24 کشور امضاکننده توافق جهانی کاهش تولید نفت همچنان سطحی خیره‌کننده از پایبندی به این توافق را به نمایش می‌گذارند.

کمیته یاد شده گزارش داد که کشورهای امضاکننده توافق جهانی کاهش تولید نفت، در چهارمین ماه از دومین سال اجرای این توافق، 152 درصد به تعهدهای خود پایبندی داشته‌اند.

این کمیته وزارتی نگرانی‌های روزافزون کشورهای مصرف‌کننده و واردکننده نفت درباره کمبود احتمالی در بازارهای جهانی نفت را مورد تأیید قرار داد و از کمیته فنی نظارت بر توافق اوپک خواست به نظارت مستمر بر بازار نفت ادامه دهد.

میانگین صادرات نفت ایران حدود 2.6 میلیون بشکه در روز است که حدود یک سوم آن به اروپا و بقیه به مقصد کشورهای آسیایی صادر می شود.