۰ نفر

تغییر ساعات ادارات راهی برای گذر از خاموشی

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۰
کد خبر: 273285
تغییر ساعات ادارات راهی برای گذر از خاموشی

از سال گذشته مصوبه‌ای در هیئت دولت مطرح شده است که امسال نیز وزیر نیرو قصد دارد این مساله را در هیئت دولت مطرح کند تا مجوزهای لازم در اختیار استانداران قرار بگیرد که اگر میزان حرارت از عدد مشخصی فراتر برود استانداران بتوانند ساعات اداری دستگاه‌های اجرایی را کاهش دهند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پیشنهاد مسوولان برقی در این حوزه مدیریت روی ساعت ۶:۳۰ تا ۱۲:۳۰ است تا ساعت‌های فعالیت ادارات محدود به این بازه زمانی شود و پس از این ساعت سیستم‌های سرمایشی این مراکز خاموش شود تا حداقل در دستگاه‌های اجرایی بار مضاعفی به شبکه سراسری اضافه نشود.

به‌طور کلی برای پیک تابستان  سه سناریو توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران مطرح شده است که حاکی از رشد دو، پنج و هشت درصدی پیک امسال نسبت به سال گذشته است که طبق گفته محمود رضا حقی فام  معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر تلاش ما برای نگه داشتن این عدد بین حدود سه تا چهار درصد خواهد بود.

به‌گفته وی، به طور معمول در طی هشت سال اخیر این رقم در حدود پنج درصد بوده که نباید اجازه دهیم این رقم حتی به پنج درصد هم برسد و در حدود سه تا چهار درصد محدود شود که اگر مدیریت مصرف به خوبی انجام شده و این عدد حاصل شود پیش‌بینی می‌شود پیک امسال حداقل به ۵۷ هزار مگاوات خواهد رسید.

حقی‌فام تاکید کرد: اگر همچون سال‌های اخیر به طور متوسط عمل کنیم این عدد قطعا به ۵۸ هزار مگاوات خواهد رسید و اگر شیوه مصرف توسط مصرف کنندگان به ویژه در بخش خانگی کنترل نشود این عدد می‌تواند به ۶۰ هزار مگاوات هم نزدیک شود که در صورت رسیدن به این عدد طبیعتا مجبور به اعلام خاموشی خواهیم شد.

در مجموع نیاز واقعی مصرف برق امسال ۶۰ هزار مگاوات تخمین زده شده که برنامه‌های توانیر و وزارت نیرو در این راستا تدوین شده تا با با افزایش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاواتی پیک‌سایی نسبت به سال گذشته این رقم به آستانه ۵۰۰۰ مگاوات برسد تا بتوان از اوج مصرف تابستان سال جاری بدون خاموشی گسترده عبور کرد.

در این بین گفته می‌شود که برای تامین برق تابستان امسال دو مشکل عمده وجود دارد، اول اینکه نیروگاه‌های برق آبی در برخی از مناطق به دلیل کمبود بارش با مشکل منابع آبی در پشت سدها روبه رو هستند که براساس ارزیابی صورت گرفته در این بخش با کاهش حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ مگاواتی کاهش انرژی نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم شد.

علاوه بر این افزایش سالیانه بار مصرف برق بخش دیگری از مشکلات این حوزه معرفی می‌شود که بر این اساس برای تابستان امسال در بدترین حالت رقمی در حدود ۶۰۰۰ مگاوات و در بهترین حالت در حدود ۵۰۰۰ مگاوات کمبود برق خواهیم داشت.از طرفی با توجه به اینکه امسال ظرفیت تولید نیروگاه‌های در حال احداث نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ مگاوات نخواهد بود در نتیجه کمبود ۵۰۰۰ مگاواتی برق برای سال جاری هدف گذاری شده و بر اساس آن نیز به شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای سهمیه‌ای داده شده است تا در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری و... عملیات‌های لازم را برای مدیریت مصرف در زمان مناسب انجام بدهند

در مجموع سالانه باید پنج درصد میزان تولید برق افزایش یابد که برای گذر از اوج مصرف سال آینده نیازمند افزایش ۳۰۰۰ مگاوات تولید شبکه برق هستیم که قرار شده قسمت عمده این افزایش تولید در بخش بخار نیروگاه‌های موجود سراسر کشور صورت بگیرد. همچنین در بخش انتقال و فوق توزیع تدابیر لازم برای افزایش ظرفیت تولید برق در نظر گرفته شده به طوری که طرح‌های ویژه عبور از اوج مصرف تدوین شده تا بتوان نقص‌ها و مشکلات موجود در شبکه انتقال و فوق توزیع را برطرف کرد.

در این میان همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سال گذشته و مدیریت مصرف حدود هزار مگاواتی از این طریق اظهار امیدواری کرد امسال نیز با شدت بیشتری اجرای این طرح ادامه یابد و تمامی مشترکان دیماندی در این طرح مشارکت داشته باشند و در بخش مدیریت چاه‌های کشاورزی و مصارف عمومی نیز از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده شود.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نیروگاه‌های تولید پراکنده (DG) و مولدهای خودتامین از طریق دیسپاچینگ‌های توزیع، دیسپاچینگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و برق‌های منطقه‌ای تاکید و اظهار کرد: در این زمینه باید پایش انجام شود تا از اثرگذاری نیروگاه‌های تولید پراکنده در پیک بار مطمئن شویم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امسال را با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد فرصت مناسبی جهت تغییر در رویه‌ها و اصلاح بدمصرفی دانست و افزود: مصرف انرژی کشور با استانداردهای جهانی قابل انطباق نیست و باید از این فرصت برای ایجاد فضایی جهت کنترل بدمصرفی‌ها استفاده کرد.

وضعیت فعلی منابع آبی موجب شده تا در حوزه برق نیز دچار چالش شویم و به نظر می‌رسد که راه‌کارهایی همچون تغییر ساعت کار ادارات و یا مدیریت مصرف بتواند در کوتاه مدت و گذراز تابستان سال جاری موثر باشد.