۰ نفر

مهمترین اتفاق مغفول در بازار نفت

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۰۶
کد خبر: 272436
مهمترین اتفاق مغفول در بازار نفت

دنیا در حال حاضر به نظاره تنشهای رو به رشد در خاورمیانه نشسته و تحلیلگران بازار نفت درباره میزان کاهش صادرات نفت ایران پس از اعمال مجدد تحریمهای آمریکا گمانه زنی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با این حال مهمترین اتفاق امسال بازارهای نفت، خیلی دورتر از خاورمیانه در حال وقوع بوده و اتفاق مذکور رشد تقاضای چین برای نفت به شمار می‌رود.

در حالی که همه چشمها به ایران و خاورمیانه دوخته شده است، شاید مهمترین اتفاقی که بازار نفت چندان اهمیتی به آن نداده، روند رشد تقاضای چین برای نفت است.

تقاضای چین برای نفت امسال فراتر از حد انتظارات رشد کرده و به عنوان نمونه، گلدمن ساکس اعلام کرده که رشد تقاضای این کشور برای نفت ممکن است بالاتر از برآوردهای فعلی باشد. طبق گزارش این بانک آمریکایی، رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ احتمالا قویترین رشد سالانه از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۰ به این سو خواهد بود.

برآوردهای اخیر بانکهای سرمایه گذاری نشان می دهد رشد تقاضای جهان و بالاخص چین برای نفت همچنان قوی خواهد بود.

چین در سال ۲۰۱۷ که تولید داخلی با کاهش مواجه شد، از آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان پیش افتاد و عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان را برای نهمین سال پیاپی حفظ کرد. این کشور همزمان ظرفیت پالایش خود را توسعه داد و محدودیتها برای واردات نفت و صادرات محصولات پالایشی را کمتر کرد.

روند واردات نفت بالای چین امسال نیز ادامه یافته و در مارس به دومین رکورد بالای خود رسید در حالی که صادرات سوخت پالایش شده نیز به بالاترین رکورد رسید و ۴۳ درصد در مقایسه با مارس سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. بر پایه محاسبات رویترز، واردات نفت خام چین در سه ماهه نخست، ۷ درصد بر مبنای سالانه رشد کرد و به حدود ۹.۰۹ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۵۹۵ هزار بشکه در روز در مقایسه با سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ افزایش داشت.

فعالیت پالایشگاهی در مارس به رکورد بالایی صعود کرد زیرا سهمیه واردات پالایشگاه‌های مستقل کوچک افزایش یافت و حاشیه سود پالایش مطلوب ماند.

پالایشگاه‌های چینی ۱۲.۱۳ میلیون بشکه در روز در مارس پالایش کردند و رکورد قبلی ۱۲.۰۳ میلیون بشکه در روز را که مربوط به نوامبر سال ۲۰۱۷ بود، شکستند. فعالیت پالایشگاهی در آوریل و مه به دلیل پیک فصل تعمیرات، انتظار می رود کمتر از رکورد مارس باشد.

تولید نفت چین در سه ماهه نخست امسال نزدیک به پایینترین سطح از ژوئن سال ۲۰۱۱ ماند و باعث شد واردات بالاتر برای تامین تقاضای رو به رشد انجام گیرد. تولید نفت در مارس حدود ۳.۷۶ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با میانگین تولید در ژانویه و فوریه ثابت بود.

واردات نفت خام چین در آوریل رکورد جدیدی بر جای گذاشت و به ۹.۶ میلیون بشکه در روز رسید و رکورد ۹.۵۷ میلیون بشکه در روز ژانویه امسال را شکست. صادرات محصولات نفتی در آوریل ۴۶ درصد رشد کرد اما نسبت به رکورد ثبت شده در مارس کمتر بود.

چین برای رشد تقاضای جهانی برای نفت، حیاتی محسوب می‌شود و اگر به همین روند رشد ادامه دهد، از رشد تقاضای قوی که تحلیلگران پیش بینی می‌کنند، پشتیبانی خواهد کرد.