۰ نفر

پیش‌بینی همکاری کره و ژاپن و مقاومت چین و هند در برابر تحریم‌ ایران

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 270772
پیش‌بینی همکاری کره و ژاپن و مقاومت چین و هند در برابر تحریم‌ ایران

پیش‌بینی می‌شود در صورت بازگشت تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا علیه ایران کره و ژاپن به سرعت در اجرای این تحریم‌ها واردات نفت از ایران را کاهش دهند،‌ اما بر خلاف این دو کشور چین و هند در اجرای آنها مقاومت خواهند کرد.

به گزارش مینپابلیک،دیوید لیوینگستون معاون بخش انرژی‌های پیشرفته و آب و هوا در مؤسسه شورای آتلانتیک و مرسیون فریمن تحلیل‌‌گر حوزه انرژی و سیاست خارجی آمریکا در شورای روابط خارجی طی تحلیلی اعلام کردند که کره جنوبی و ژاپن احتمالاً به سرعت اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را کلید خواهند زد اما چین و هند مقاومت می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، طی روزهای گذشته آمریکا کناره‌گیری خود از برجام را به صورت رسمی اعلام کرد و از بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران خبر داد.

کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های جدید تأثیر بسیار کمتری را نسبت به تحریم‌های سال 2012 بر صنعت نفت ایران خواهند داشت چرا که بخش قابل توجهی از اجرای این تحریم‌ها از ید قدرت آمریکا خارج خواهند بود.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود بخش از عواقب اعمال این تحریم‌ها در تضاد کامل با اهداف آمریکا از اعمال این تحریم‌ها علیه ایران باشند. در قبال تحریم‌های جدید آمریکا امضاء قراردادهای جدید نفتی با ایران را ممنوع کرده و به برخی شرکت‌های نفتی که پیش‌تر با ایران قرارداد امضاء کرده‌اند حدود 6 ماه زمان خواهد داد تا از ایران خارج شوند.

کشورهای دیگر نیز باید به صورت تدریجی واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند.بخش قابل توجهی از صادرات نفت ایران معادل 1.5 میلیون بشکه در روز به بازارهای آسیایی و علی‌الخصوص کشورهای چین،‌هند، ژاپن و کره‌جنوبی صادر می‌شود.

در سال 2012 نیز ژاپن نسبت به دیگر کشورها در کاهش واردات نفت از ایران سرعت بیشتری را از خود نشان داد. در حال حاضر روابط کره‌جنوبی و آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد و انتظار می‌رود با توجه به تلاش کره‌جنوبی برای همکاری کامل با آمریکا در توافق با کره‌شمالی برای کنار گذاشتن توافقات تسلیحات هسته‌ای، کره‌ای‌ها تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به طور کامل اجرا کنند.

البته کره‌جنوبی در یک دوراهی قرار گرفته است در صورتی که این کشور از خروج آمریکا از برجام حمایت کند اعتبار خود را در مذاکره با پیونگ‌یانگ برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور از دست می‌دهد ولی از طرف دیگر در صورت تابعیت کره از آمریکا این مسئله نشان‌دهنده اتحاد دو کشور در موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی خواهد بود.

در صورتی که کره‌ای‌ها با آمریکایی‌ها در این زمینه به یک نقطه مشترک نرسند این مسئله می‌تواند به تضعیف جایگاه دو کشور در برابر کره‌شمالی منجر شود. کره‌جنوبی ماه‌هاست که واردات نفت خود را از ایران کاهش داده و از 360 هزار بشکه در روز در سال 2017، به 300 هزار شبکه در روز در سال 2018، رسانده است.

آن طور که به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها ماه‌هاست که در تلاش هستند تا حتی پیش از خروج آمریکا از برجام تعهد خود به سیاست‌های دولت ترامپ را نشان دهند. به همین دلیل انتظار می‌رود این کشور به طور کامل تحریم‌های نفتی علیه ایران را اجرایی کند. در سال 2012 و زمان اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران ژاپن سرعت بالایی در اجرای این تحریم‌ها و کاهش واردات نفت از ایران را از خود نشان داد.

انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده همانگونه که در گذشته اتفاق افتاد توکیو به سرعت اجرای تحریم‌ها علیه ایران را کلید بزند. ژاپن در تلاش است تا خود را از اعمال قانون افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا مستثنی کند و به همین دلیل شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن تلاش خواهد کرد تا همسویی بیشتری را نسبت به گذشته با سیاست‌های آمریکا از خود نشان دهد، اما داستان برای چین و هند کاملاً متفاوت است چرا که این دو کشور بخش اعظمی از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می‌دهند و به نظر نمی‌رسد تحریم‌های آمریکا را حداقل به طور کامل اجرا کنند و یا حتی این امکان وجود دارد که آنها واردات نفت خود از ایران را افزایش دهند.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران است و به طور متوسط روزانه 650 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند و از سوی دیگر تقاضای نفت این کشور نیز به سرعت در حال افزایش است.

واردات نفت چین اخیراً به بالاترین میزان خود رسیده و این کشور احتمالاً نخواهد توانست واردات نفت از ایران را کاهش داده و یا در شرایط کنونی بازار به سمت دیگر صادرکنندگان برود، مضاف بر این جنگ تجاری کنونی بین چین و آمریکا باعث می‌شود که چین تحریم‌های آمریکا را علیه ایران اجرایی نکند.

شرکت‌های چینی توانایی بالایی در جذب نفت و میعانات گازی تولیدی ایران را دارند و می‌توانند به سرعت کاهش خرید دیگر کشورها را جلب کرده و از تخفیفات ارائه شده توسط ایران استفاده کنند. هند نیز دومین واردکننده نفت ایران پس از چین محسوب شده و احتمالا شاهد اجرای سریع تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط این کشور نخواهیم بود.

هنداخیراً تلاش‌های زیادی را برای بهبود روابط با ایران در پیش گرفته و در تلاش است تا با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایران روابط تهران‌دهی نو را بهبود ببخشد. بنابر این هند علاقه‌ای برای کاهش واردات نفت از ایران ندارد. در دور پیشین تحریم‌ها هند توانست نفت ایران را به جای دلار به روپیه بخرد و هم اکنون از طریق کانال‌های بانکی اروپایی هزینه واردات نفت از ایران را به یورو پرداخت می‌کند، به احتمال زیاد هند با استفاده از بیمه‌ محموله‌های نفتی دولتی سطح کنونی واردات روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران را نگه دارد، مگر آنکه اروپا نیز دست به تحریم ایران بزند که این مسئله از سوی اروپایی‌ها نیز بعید به نظر می‌رسد.