۰ نفر

تاکید بر کنترل روند مصرف گاز؛

زنگنه: با شیطنت‌های آمریکا برایمان مشکلی به وجود نمی‌آید/ فاز دوم ستاره خلیج فارس آماده افتتاح است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 270684
 زنگنه: با شیطنت‌های آمریکا برایمان مشکلی به وجود نمی‌آید/ فاز دوم ستاره خلیج فارس آماده افتتاح است

وزیر نفت گفت: نگرانی از بابت طرح‌های وزارت نفت نداریم، لذا با شیطنت‌های آمریکا برایمان مشکلی به وجود نمی‌آید، آمریکا سعی می‌کند در فضای کسب و کار اختلال ایجاد کند لذا باید فضای کسب و کار را در داخل کشور تقویت کنیم و از سازندگان حمایت به عمل آوریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در گفت‌وگوی ویژه خبری  که با موضوع بررسی وضعیت صنعت نفت با  برگزار شد با اشاره به اینکه با خروج آمریکا از برجام گفت: اتفاق قابل ذکری برایمان در حوزه صادرات نفت و میعانات گازی به وجود نمی آید، اگر به بخش نفت کمک شود این حوزه می‌تواند به پیشران اقتصادی کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه هر سال ۸/ ۹ درصد مصرف بنزین بالا می رود اما وضعیت مان در این بخش خوب است، افزود: سال گذشته فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد، فاز دوم ستاره خلیج فارس اکنون آماده افتتاح است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کیفیت بنزین بهتر شده و با همت دوستان و پیمانکاران و مدیران صنعت نفت رو به جلو هستیم عنوان کرد: مهمترین و اولویت دار ترین طرحمان ستاره خلیج فارس است، البته طرح های دیگری در پارس جنوبی داریم،

زنگنه با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین را به ساحل می‌آوریم، اظهار داشت:کاوه بزرگترین متانول دنیا است، همچنین پتروشیمی پردیس در حال افتتاح است لذا، نگرانی از بابت طرح ها ی وزارت نفت نداریم، با شیطنت های آمریکا برایمان مشکلی به وجود نمی آید.

وی با بیان اینکه با توجه به زیاد بودن متان و میعانات گازی محدودیتی در تامین خوراک پتروشیمی ها نداریم عنوان کرد: آمریکا سعی می‌کند در فضای کسب و کار اختلال ایجاد کند لذا باید فضای کسب و کار را در داخل کشور تقویت کنیم واز سازندگان حمایت به عمل آوریم .

وی با اشاره به اینکه در تامین مالی اجرای پروژه ها در هر حال نیاز به شریک خارجی، فاینانس و استفاده از ظرفیت داخلی داریم خاطرنشان کرد: ترامپ در رابطه با قیمت نفت دو دوزه بازی می‌کند و تمایلش به بالا بودن قیمت نفت است که این مسئله خوب نیست، قیمت ۶۰ تا ۶۵ دلاری نفت بدون نوسان برای ما در درازمدت بهتر است.

نامدار زنگنه با اشاره به اینکه بیشترین آلودگی تهران ناشی از ماشین‌های فرسوده گازوئیلی است، ادامه داد: مصرف گاز در داخل باید به حداقل برسد، تا جایی که مصرف سوخت مایع فقط باید برای حمل و نقل و موارد اضطراری نیروگاه‌ها استفاده شود، روند مصرف گاز اصلاً قابل قبول نیست و باید کنترل شود.

زنگنه تاکید کرد: افزایش بازیافت یک امر حیاتی در صنعت نفت است چراکه اگر افزایش صنعت نفت نداشته باشیم ذخایر نفتی را از دست می دهیم و قطعا تولیدمان به شدت افت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تولید صیانتی یعنی بازیافت را بالا ببریم گفت : در حال حاضر بازیافت ما زیر 30 درصد است و طبق قانون باید سالی یک درصد افزایش داشته باشیم.

وزیر نفت درباره صادرات گاز و خط لوله صلح به پاکستان و عراق افزود: در عراق دو خط لوله داریم، که صادرات گاز از نفت شهر به عراق شروع شده و در بصره نیز تا قبل از یایان سال خط لوله به بهره برداری می رسد، طرف پاکستانی اما پاسخ روشنی به ما نمی‌دهد، هرگونه بهانه از سوی پاکستانی قابل قبول نیست.

زنگنه با اشاره به اینکه در قراردادی که با ترکیه و عراق منعقد شده، 30 میلیارد متر مکعب صادرات گاز خواهیم داشت افزود: برای نفت خزر مهم حاکمیت ملی و منافع درازمدت ملی است، در خزر نیاز به تکنولوژی بالایی برای احداث چاه و انتقال نفت داریم زیرا در عمق ۸۰۰ متری غواصان نمی‌توانند به داخل دریا ورود پیدا کنند لذا نیاز به ربات داریم البته با آذربایجان توافق تاریخی در این خصوص بسته شده که می‌توان گفت قفل خزر شکسته شده است.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا به جای صادرات نفت خام تعداد پالایشگاه ها را زیاد نمی‌کنیم گفت : ساخت پالایشگاه ها آنقدر جذاب نیست لذا ما نمی‌توانیم خودمان پالایشگاه بسازیم به طوری که ، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۳ درصد رشد در خرید مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی داشتیم عنوان کرد: صنایع پایین دستی مشکلاتی دارد که یکی از آن‌ها مربوط به این موضوع می شود که این صنایع کوچک هستند و نمی‌توانند در بورس اقدام به خرید کنند.

وزیر نفت ادامه داد : برای صادرات پتروشیمی معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است اما اگر این پتروشیمی در داخل مصرف شود، مشمول مالیات می شود، بنابر این این دو مورد باید با هم یکی شود البته باید ملاحظه خزانه دولت را هم کرد.

زنگنه با اشاره به اینکه مشکل خودکفایی بنزین را نباید در پالایشگاه‌ها جستجو کرد بلکه باید در کارخانه‌های تولید خودرو راه حل را پیدا کنیم گفت : در داخل کشور پیشرفت خوبی در حوزه گازرسانی داریم، از سوی دیگر میدان های گازی مشترک باید توسعه پیدا کند.

وی گفت: در خصوص پالایشگاه های قدیمی با بخش خصوصی دچار مشکل شده ایم لذا برخی از پالایشگاه های قدیمی اصلا صاحب ندارند، باید پالایشگاه‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری کرد.