۰ نفر

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

توتال به همکاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه می‌دهد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 270336
توتال به همکاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه می‌دهد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآوری کرد: توتال فرانسه در بخش‌های طراحی و برگزاری مناقصات 90 میلیون سرمایه گذای کرده است و پس از خروج آمریکا از برجام، از این شرکت پیامی برای همکاری نکردن در توسعه فاز 11 پارس جنوبی دریافت نکردیم و به همکاری خود ادامه می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد مشکین فام» امروز (چهارشنبه) در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پخش، درباره ادامه همکاری شرکت توتال در توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته ای گفت: روابط ما با شرکت توتال بر مبنای قرارداد و احترام متقابل است و فکر نمی کنم از این بابت مشکلی ایجاد شود.
مشکین فام افزود: با توجه به موضع اتحادیه اروپا در مورد خروج آمریکا از برجام، مشکلی درباره توسعه فاز 11 به وجود نمی آید و توتال به فعالیت خود در فاز 11 ادامه می دهد.
وی به دیدار با مدیران توتال در نمایشگاه نفت تهران اشاره کرد و افزود: در این دیدار، جزییات بیشتر توسعه فاز 11 مورد بررسی قرار گرفت؛ اگر قرار بود توتال همکاری خود را با ایران قطع کند، هرگز درباره جزییات وارد بحث و تبادل نظر نمی شد؛ بنابراین توتال در انجام کارهایش جدی است.
مشکین فام تاکید کرد «تدابیر لازم برای نوع رفتار توتال و سایر شرکا در توسعه فاز 11 اتخاذ شده است».
«توسعه فاز 11 برای ما اولویت دارد و به طور قطع آن را توسعه می دهیم. اگر توتال باشد، با آن ادامه می دهیم اما اگر از توسعه این فاز کنار بکشد، گزینه اول ادامه همکاری با شرکت چینی «سی.ان.پی.سی» است».

گزینه های توسعه فاز 11 پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد نگران ترک توتال از فاز 11 نیستیم و اگر شرکت چینی نیز کنار بکشد، شرکت «پتروپارس» پروژه را ادامه می دهد.
مشکین فام یادآوری کرد: بیشتر پیمانکاران پارس جنوبی ایرانی اند، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز پارس جنوبی وارد شده است یا به زودی وارد می شود، نگران تحریم‎های احتمالی نیستیم.
وی درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: مذاکرات توسعه این میدان پیش تر با شرکت «مرسک» دانمارک در حال انجام بود اما پس از خرید شاخه مرسک از سوی توتال، مذاکرات با آن متوقف شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: چند شرکت برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی ابراز علاقه کرده اند، به دلیل شرایط خاص میدان، توسعه آن به تخصص بالای شرکت نیاز دارد.
به گفته وی، پارسال میانگین تولید میعانات گازی در پارس جنوبی 600 هزار بشکه در روز بود.

اختلاف ها با شرکت هندی حل شد
وی درباره امضای قرارداد توسعه «فرزاد بی» گفت: اختلاف ها با شرکت هندی حل شده است و بزودی قرارداد توسعه این میدان امضا می شود.
بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1053 شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی از 37 کشور دیگر شانزدهم اردیبهشت گشایش یافت و امروز به کار خود پایان می دهد.
نمایندگان جمهوری آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور در این نمایشگاه شرکت کرده اند.
چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند پاویون اختصاصی دارند.