۰ نفر

امکان تبادل ۸۰۰مگاوات برق با جمهوری آذربایجان

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۰۴
کد خبر: 269763
امکان تبادل ۸۰۰مگاوات برق با جمهوری آذربایجان

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران از فراهم شدن امکان تبادل 800 مگاوات برق با جمهوری آذربایجان در قراردادی بین 2کشور خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی ها، پس از تابستان این ظرفیت را فعال می کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، «رضا اردکانیان» در حاشیه دیدار با «پرویز شهباز‌اف» وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، یادآوری کرد: شاید جزو معدود کشورهای دنیا باشیم که بزودی پنجاهمین سال همکاری مشترک بر سر رودخانه‌های مرزی خود را جشن بگیریم.

وی با اشاره به افزایش همکاری 2 کشور پس از سفر فروردین ماه رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان گفت: در کمتر از یک ماه پس از این سفر موفق شدیم قراردادی را با طرف آذری به امضا برسانیم تا تابستان امسال با توجه به افزایش مصرف برق بتوانیم خرید و واردات برق تا حدود 180 مگاوات را آغاز کنیم.

** اتصال به شبکه‌ای با بیش از سه برابر ظرفیت نصب شده ایران

اردکانیان اتصال شبکه برق جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را یکی دیگر از توافق های سفر رییس جمهوری به باکو دانست و افزود: چنانچه با پشت سرگذاشتن مراحل فنی، این طرح اجرا شود کشور ما از لحاظ امنیت سیستم برق و کیفیت آن به درجه بالاتری می رسد.

وی تصریح کرد: اتصال به شبکه‌ای با بیش از سه برابر ظرفیت نصب شده ایران، امتیازهای فراوانی دارد و ما را نیز از جهات مختلف فنی وادار می کند کیفیت بالاتری را در این بخش احراز کنیم.

«پس از سفر رییس جمهوری، نخستین نشست بین معاونان وزیران انرژی سه کشور در باکو برگزار شد و جلسه دوم آن نیز بزودی در مسکو بین هیات های فنی برگزار می شود تا در آینده نزدیک شاهد اتصال شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه باشیم».

به گفته وی، در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، فسیلی و حرارتی مذاکرات خوبی با جمهوری آذربایجان صورت گرفته است و مقرر شد هیات فنی این کشور هر چه زودتر مذاکرات خود را گروه‌های ایرانی آغاز کند.

اردکانیان عنوان کرد: باید موضوعات مختلفی در زمینه‌های مالی و فنی بین 2کشور نهایی شود که امروز نخستین جلسه کمیسیون مشترک این پروژه‌ها برگزار و مقرر شد این جلسات ادامه داشته باشد تا براساس چارچوب‌های حقوقی و قانونی موجود، همکاری‌ها شکل عملیاتی و فعال‌تری به خود گیرد.

در دولت یازدهم 40 میلیارد و 120 میلیون کیلووات ساعت برق به کشورهای همجوار شامل جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه و عراق صادر شد.

میزان صادرات برق در سال های پایانی فعالیت دولت دهم هشت میلیارد کیلووات ساعت و درآمد سالیانه حاصل از آن نزدیک به 800 میلیون دلار بود.

افزایش صادرات برق ایران در دولت یازدهم در شرایطی محقق شد که مصرف بخش خانگی به دلیل افزایش دما با روندی صعودی همراه بود؛ البته ایران با برخی کشورهای همسایه مبادله برقی دارد؛ به این معنی که در کنار صادرات، در برخی فصل ها و ساعت های شبانه روز از کشورهایی مانند ارمنستان و ترکمنستان برق وارد می کند.

وزارت نیرو «تبدیل ایران به مرکز راهبردی برق منطقه» را به عنوان یک چشم انداز در نظر گرفته و برای گسترش مبادلات الکتریکی برون مرزی، ارتباط با روسیه، تاجیکستان و کشورهای جنوب خلیج فارس را در دست بررسی، مطالعه و اقدام قرار داده است.