۰ نفر

مدیر عامل شرکت ملى نفت ایران مطرح کرد:

ایران قابل حذف در حوزه انرژى نیست/ قیمت تمام شده نفت در ایران کمتر از سایر کشورها است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۱۶
کد خبر: 269378
ایران قابل حذف در حوزه انرژى نیست/ قیمت تمام شده نفت در ایران کمتر از سایر کشورها است

مدیر عامل شرکت ملى نفت ایران با تاکید بر این که ایران در حوزه انرژى قابل حذف نیست اظهار کرد: سابقه حضور ایران در این حوزه بسیار بالا است و نباید انتظار حذف ایران از حوزه انرژى را داشته باشند.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانى؛ على کاردر در نشست خبرى که در بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمى اظهار کرد: در حوزه تولید نفت ظرفیت ٤ میلیون را حفظ کرده ایم اما به دلیل قدیمى بودن تجهیزات همیشه در تولید ٤ میلیون نمى مانیم و در ٣٩٠٠ عمیلیات را حفظ کرده ایم.

وى ادامه داد: حدود ١٠٠ هزار بشکه تولید نفت در سال ٩٦ داشته ایم که نسبت به سال ٩٥ ،١٢٠ هزار بشکه افزایش تولید در غرب و میادین مشترک داشته ایم.

کاردر از بهره ورى ٣ هزار بشکه نفت از بخش آذر خبر داد و گفت: لایه نفتى پارس جنوبى در سال ٩٦ وارد مدار تولید شده و همچنین در قسمت آزادگان جنوبى ٥٠ هزار بشکه نفت تولید شده است.

کاردر با بیان این که کار مهندسى حوزه صنایع بالادستى را خودمان انجام داده ایم افزود: این نمایشگاه براى شناسایى و شروع پروژه‌ها مفید خواهد بود.

مدیر عامل شرکت نفت گفت: یک شرکت ایرانى بهره ورى در حوزه IPC را به مدت ٢٠ سال به عهده گرفته است.

کاردر درباره سایر اقدامات شرکت نفت در سال ٩٦ خاطرنشان کرد: در قرارداد آزادگان شمالى با شرکت چینى ما نظارت اوپریتور را به عهده داریم و همچنین نمک زدایى در شهر اهواز تمام شده است.

او از ظرفیت تولید ٩٥٠ میلیون متر مکعب گاز غنى خبر داد و بیان کرد: در حوزه عملیات تولید ظرفیتمان کم شده است ولى زمستان سال گذشته مشکلى براى شهروندان در گازرسانى اتفاق نیفتاد.

کاردر ادامه داد: ٦٦٠ هزار بشکه میعانات گازى تولید شده که از این مقدار ٢٤٣ هزار بشکه را خلیج فارس و بخشى را هم پتروشیمى مصرف مى‌کند.

مدیر عامل شرکت نفت درباره وضعیت صادرات توضیح داد: فعالیت ما در حوزه صادرات کاهش یافته و دیگر صادر کننده میعانات گازى نخواهیم بود اما در مجموع ٣٠٠ هزار بشکه صادرات خواهیم داشت.

کاردر با بیان این که براى انعقاد سه قرارداد در حال مذاکره هستند گفت: طرف خارجى ما حرفه اى هستند و حرف‌هاى ما را درک مى‌کنند اما انتظار ما این است که در حوزه انتقال تکنولوژى حضور خوبى داشته باشند.

او با تاکید بر این که ایران قابل حذف در حوزه انرژى نیست بیان کرد: قیمت تمام شده نفت در ایران ارزان تر از سایر کشورها است.

مدیر عامل شرکت نفت درباره نقش دانشگاه‌ها در قراردادهاى خارجى افزود: با دانشگاه‌هایى که در زمینه هیدروکربنى، بالا دستى و زمین شناسى فعال هستند همکارى مى‌کنیم و دانشگاه‌ها در قراردادهاى ما نقش مشاوران دائمى را دارند.

کاردر با اشاره به این که افتتاح رسمى گازهاى همراه انجام شده است تصریح کرد: در حوزه حفاظت از محیط زیست نیز فعالیت‌هایى انجام شده تا آثار مخرب کم ترى داشته باشد.

مدیر عامل شرکت ملى نفت ایران در پایان بیان کرد: جاسک پروژه استراتژیک مهمى است که باید ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه را در آن ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به حضور توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: اگر توتال از توسعه فاز ۱۱ خارج شود، سهامش به شرکت چینی تعلق می‌گیرد و منابعی دریافت نمی‌کند. زمانی که میدان به تولید رسید، توتال می‌تواند درصدی از شریک خود بگیرد. در حال حاضر در شرکتی که توتال می‌خواهد انتخاب کند، کمی اختلاف نظر کارشناسی داریم. توتال تاکنون ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ خرج کرده است.

کاردر اظهار کرد: اگر تحریم‌ها آغاز شود، مشکلی در اخذ پول نفت نخواهیم داشت. در حال حاضر پول نفت بدون مشکلی دریافت می‌شود. ۱۰۰ درصد سهام بانکی در آلمان متعلق به ایران است و فکر نمی‌کنم مشکلی در این مورد پیش بیاید.