۰ نفر

اتصال شبکه های برق ایران،جمهوری آذربایجان و روسیه بررسی شد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۰۰
کد خبر: 267248
اتصال شبکه های برق ایران،جمهوری آذربایجان و روسیه بررسی شد

در نشست سه جانبه روز پنجشنبه ، با حضورمعاونان وزرای نیروی ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو، ایجاد دالان انرژی برق شمال – جنوب و اتصال شبکه های برق سه کشور ، بررسی شد .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ،« ناطق عباس اف » معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی جمهوری اسلامی ایران و «آناتولی یانووسکی» معاون وزیر انرژی روسیه در این نشست یک روزه راهکارهای اتصال شبکه های انرژی برق سه کشور را بررسی کردند . 
بنا به این گزارش ، ایجاد دالان انرژی برق شمال – جنوب در دیدار های سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه در باکو و تهران و نیز در سفر ماه مارس سال جاری میلادی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان بررسی و سران سه کشور درباره گسترش همکاری های چند جانبه در حوزه انرژی برق دستورات لازم را صادر کرده بودند . 
همایون حائری معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، علاقمندی تهران را برای اجرای پروژه اتصال شبکه های انرژی برق با جمهوری آذربایجان و روسیه و را اعلام کرد و گفت : هر سه کشور در زمینه مبادله انرژی برق از امکانات مناسب برخوردار هستند . 
عباس اف، معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز درباره سطح همکاری این کشور با ایران و روسیه در حوزه انرژی برق بحث کرد و گفت : جمهوری آذربایجان سه سال است که در قالب ایجاد دالان انرژی برق شرق – غرب مبادله برق با گرجستان و ترکیه انجام می دهد . 
وی افزود: امکانات موجود میان جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه در زمینه صادرات نیروی برق شرایط مناسبی برای ایجاد دالان انرژی برق شمال – جنوب فراهم می کند . 
همچنین یانووسکی معاون وزیر انرژی روسیه همکاری سه کشور در بخش انرژی برق را بسیار مهم دانست و بر ضرورت برداشتن گام های مشخص برای گسترش همکاری در این حوزه تاکید کرد . 
در این دیدار تا سیس گروه کاری سه جانبه برای اتصال شبکه های برق ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه و در این ارتباط اجرای پروتکل دیدار سه جانبه سران در 25 آوریل سال 2014 میلادی در باکو و هماهنگ کردن فعالیت های مربوط به توجیه اقتصادی و فنی بررسی شد .
حاضران این نشست در باره تاسیس گروه کاری متشکل از 6 نماینده ازهر کشور ، برگزاری نشست آتی در ماه ژوئن سال جاری در مسکو و تهیه پیشنویس توافقنامه مشترک توجیه اقتصادی و فنی به توافق رسیدند . 
در پایان این نشست پروتکل نهایی از سوی مسئولان انرژی برق سه کشور به امضا رسید .