۰ نفر

صعود دوباره قیمت نفت در بازار جهانی

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳
کد خبر: 267145
صعود دوباره قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت روز پنجشنبه تحت‌تأثیر نگرانی‌ها نسبت به احتمال وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کاهش تولید در ونزوئلا و تداوم تقاضای قوی، افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۲ سنت یا ۰.۶ درصد نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه افزایش یافت و به ۷۴.۴۲  دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۳ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۶۸.۳۸ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته معامله‌گران، بازارها با مطرح شدن احتمال وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران که یک تولید کننده بزرگ و عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک است، صعود کرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تا ۱۲ ماه مه درباره بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه تهران تصمیم خواهد گرفت.

عامل دیگری که به افزایش قیمت‌های نفت کمک کرده، کاهش تولید در ونزوئلا بوده که بزرگترین تولید کننده عضو اوپک در آمریکای لاتین است.

تولید نفت ونزوئلا به دلیل بحران سیاسی و اقتصادی این کشور حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز در اوایل سال ۲۰۱۶ کاهش یافت و به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

شرکت نفتی آمریکایی شورون پس از اینکه دو نفر از کارکنان این شرکت بر سر اختلاف قرارداد با شرکت نفتی دولتی PDVSA زندانی شدند، مدیران خود را از ونزوئلا خارج کرد.

بر اساس گزارش رویترز، افت شدید تولید ونزوئلا و احتمال وضع مجدد تحریم های آمریکا در برابر تقاضای قوی برای نفت به خصوص در آسیا که بزرگترین منطقه مصرف کننده نفت جهان به شمار می‌رود از تداوم روند صعودی قیمت های نفت حمایت کرده است. با این حال همه شاخص‌های بازار به محدود شدن عرضه اشاره ندارند.

ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ آوریل ۲.۲ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴۲۹.۷۴ میلیون بشکه رسید که تقریباً ۱۰ میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله است.

تولید نفت آمریکا در مدت مشابه ۴۶ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۰.۵۹ میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت آمریکا از عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت جهان به شمار می رود، پیشی گرفته و در حال رسیدن به سطح تولید روسیه است که حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.

با افزایش تولید آمریکا برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که رشد ۲۰ درصدی قیمت برنت به نظر می‌رسد که بیش از حد بوده است.