۰ نفر

ضرورت مصرف بهینه منابع ملی در آموزش عالی

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 266937
 ضرورت مصرف بهینه منابع ملی در آموزش عالی

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ضرورت نقش آفرینی دانشگاه ها در خلق ثروت تاکید کرد: هزینه شدن منابع ملی در آموزش عالی باید بهینه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سعید نمکی روز سه شنبه در اولین همایش نقش آفرینی دانشگاه ها در اقتصاد ملی با تاکید بر نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در تولید ثروت در جامعه اظهار کرد: این سوال وجود دارد که چرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی، نقش آفرینی دانشگاه ها در تولید ثروت محقق نشده است.

وی در این همایش یک روزه که در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف درحال برگزاری است، با اشاره به وجود نواقصی در آموزش عمومی یادآور شد: با هماهنگی هایی که با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته، حرکتی برای تغییر آموزش عمومی آغاز شده است؛ زیرا آموزش عمومی ما در مرحله انتقال پاره ای حفظ کردنی ها به دانش آموزان است.

نمکی، با اشاره به رابطه سرمایه گذاری در امر آموزش به ویژه آموزش عالی با افزایش تولید ناخالص داخلی گفت: قسمت عمده ای از عقب افتادگی ها در توسعه کشور، به دلیل وجود اشکالات در توسعه یافتگی دانشگاه ها است.

** ضرورت مهارت آموزی دانش آموختگان متناسب با نیاز آنها برای ارائه خدمت به جامعه

معاون سازمان برنامه و بودجه به برخی از مشکلات توسعه یافتگی اشاره کرد و افزود: دانش آموخته های دانشگاه ها مهارت متناسب با ارائه خدمات برای رفع نیازهای جامعه را ندارند؛ از این رو بسیاری از صنایع مایل به جذب تکنیسین به جای جذب یک دانش آموخته مقطع دکتری هستند.

نمکی همچنین آموزش های طولانی، گران و غیرمرتبط را دیگر مشکل دانشگاه ها برشمرد و گفت: امروزه تب مدرک گرایی و ورود به دوره تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد؛ این امر علاوه بر بار اضافی برای آموزش عالی، تبعات دیگری ازجمله افزایش انتظارات خانواده و فرد دانش آموخته را برای کسب شغل و موقعیت های بهتر در زندگی درپی دارد.

وی مساله محوری نبودن آموزش ها را از دیگر مشکلات دانست و ادامه داد: بسیاری از پژوهش ها حتی به رفع مسائل منطقه ای که پژوهش در آن صورت گرفته است نیز نمی پردازد و صرف نوشتن مقاله برای فرد کافی است.

نمکی، تک بعدی بودن تربیت دانشجویان، ضرورت تغییر در نگاه به مسائل به ویژه مسائل اصلی مملکت، جزیره ای عمل کردن دانشگاه ها و مراکز مختلف و ایجاد نشدن مراکز جدید را بر اساس دیدگاه فایده و هزینه از دیگر چالش های نظام فعلی آموزش عالی برشمرد.

وی گفت: باید بدانیم چه فردی، در چه زمانی، با چه کیفیتی و با چه هزینه ای تربیت می شود تا منابع کشور به شکل بهتری به آموزش عالی اختصاص یابد.

نمکی از تخصیص 100 درصدی منابع دانشگاه ها در سال گذشته برای اولین بار خبر داد و تاکید کرد: منظور از طرح چالش ها در نظام آموزش عالی این نیست که بودجه دانشگاه ها کاهش یابد؛ بلکه می خواهیم بدانیم چطور منابع ملی را بهتر در دانشگاه ها هزینه کنیم.

** اهمیت بازنگری بر نظام آموزش عالی در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور

دکتر سعید سمنانیان دبیر اولین همایش نقش آفرینی دانشگاه ها در اقتصاد ملی نیز گفت: نظام آموزش عالی را باید در چارچوب برنامه ششم‌ توسعه رصد و بازنگری کنیم و در پیشبرد اهداف و احکام این برنامه به راهکاری برای مصرف بهینه منابع برسیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به برگزاری پنل های تخصصی در این همایش یادآور شد: همه سیستم های کشور ازجمله آموزش عالی نیاز به رصد و اصلاح دارند و باید بتوانیم خطرها و چالش های نظام آموزش عالی را طی بازه زمانی کوتاه و بلندمدت پیش بینی و برای حل آنها چاره اندیشی کنیم.

همایش یک روزه نقش آفرینی دانشگاه ها در اقتصاد ملی، امروز با حضور قائم‌ مقام و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اساتید و معاونان دانشگاه های مختلف کشور و مقاماتی از سازمان برنامه و بودجه با هدف افزایش تاثیر دانشگاه ها در توسعه و اقتصاد کشور همچنین تخصیص بهتر منابع بودجه ای به آنها در پژوهشکده توسعه علوم انرژی دانشگاه صنعتی شریف درحال برگزاری است.