۰ نفر

اختلاف روسیه و عربستان در تمدید توافق کاهش تولید نفت

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۹
کد خبر: 265876
اختلاف روسیه و عربستان در تمدید توافق کاهش تولید نفت

خبرگزاری رویترز انگلیس در گزارشی از نشست اخیر وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در شهر جده عربستان اعلام کرد: به نظر می رسد موضع روسیه و عربستان در مورد تمدید توافق کاهش تولید نفت یکسان نیست.

به گزارش رویترز، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان غیراوپک به رهبری روسیه در چارچوب توافق کاهش تولید نفت که تا پایان سال 2018 معتبر است، اقدام به کاهش سطح تولید کرده اند. این کشورها در مجموع از ژانویه 2017 (دی-بهمن 1395) تولید خود را 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این توافق موجب افزایش قیمت نفت به بیش از 74 دلار در هر بشکه شده که بالاترین رکورد از نوامبر 2014 (آبان-آذر 1393) است.

کمیته وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک که بر توافق مذکور نظارت می کند، پیش از نشست رسمی ماه ژوئن (خرداد-تیر) وزیران اوپک در وین، دیروز (جمعه) در جده تشکیل جلسه داد.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در این جلسه گفت: توافق کاهش تولید نفت تا پایان امسال منقضی می شود و ما می توانیم در ماه ژوئن در کنار سایر موارد، مساله کاهش محدودیت تولید در طول سال جاری و اینکه آیا این امر از منظر بازار به مصلحت هست را بررسی کنیم.

برخی منابع خبری به رویترز گفتند: نواک دیروز در نشست پشت درهای بسته اوپک و غیراوپک به همتایان خود گفت که مسکو تا پایان امسال به توافق کاهش تولید نفت پایبند می ماند.

کمیته وزارتی مشترک اوپک و غیر اوپک اعلام کرد، موجودی انبارهای نفت کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او ایی سی دی) در مارس 2018 (اسفند- فروردین گذشته) به 2 میلیون و 830 هزار بشکه رسیده که هنوز بالاتر از سطح آن پیش از سقوط قیمت نفت در سال 2014 است.

سه منبع خبری هفته گذشته به رویترز گفتند: عربستان از افزایش قیمت نفت به بیش از 80 دلار یا حتی 100 دلار در هر بشکه خوشحال می شود و احتمال می رود در ماه ژوئن خواهان تمدید توافق کاهش تولید نفت باشد.

«خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان در نشست یاد شده گفت: پایبندی اوپک و غیراوپک در ماه مارس به توافق کاهش تولید نفت به 149 درصد رسید.

وی افزود: موفقیت این توافق به (تقویت) روابط روسیه و عربستان کمک کرد.

«سهیل المزروعی» وزیر نفت روسیه نیز معتقد است، تولیدکنندگان نفت باید برای کاهش عرضه نفت به ائتلاف اوپک و غیراوپک بپیوندند.