۰ نفر

۱۵۰۰روستای کشور از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۲۹
کد خبر: 265869
۱۵۰۰روستای کشور از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: هزار و 500 روستای کشور با جمعیتی افزون بر یک میلیون و 200 هزار نفر امسال از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر قانع روز شنبه در حاشیه مراسم کلنگ زنی فازهای 2 و 3 پروژه آبرسانی دشت آبخوان خاش سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال به دستور رهبر معظم انقلاب هفت هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه کشور برای حل مشکلات حوزه آب کشور اختصاص یافته است.

وی افزود: همچنین برای رفع مشکلات آبرسانی سیستان و بلوچستان در دو حوزه اعتباری دولتی و مشارکت بخش خصوصی در مجموع 330 میلیارد تومان هزینه می شود که امیدواریم بتوانیم با اتمام پروژه ها شاخص بهره مندی مردم از نعمت آب را بالا ببریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز  گفت: پنج هزار و 500 روستا در این استان وجود دارد که 2 هزار و 500 روستا دارای شبکه آبرسانی هستند.

عبدالاحد ریگی افزود: هزار و 300 روستا با توجه به پراکندگی سیستان و بلوچستان با تانکر آبرسانی سیار می شوند.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی، 48 درصد منابع آب خاش با شرایط دشوار مواجه شده است.

وی ادامه داد: کار اجرای 12 مجتمع بزرگ آبرسانی در سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: افزون بر یک هزار و 15 روستا با اجرای این مجتمع های آبرسانی از نعمت آب آشامیدنی بهره مند می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه دشت آبخوان در سه فاز با هدف پوشش آب 48 روستا انجام می شود که در فاز نخست آن 12 روستا از نعمت آب بهره مند شده اند و فازهای دوم و سوم آن با اعتبار 140 میلیارد ریال امروز کلنگ زنی شد.

وی طول این پروژه را 76 کیلومتر ذکر کرد و افزود: پروژه چاه احمد که 33 روستای خاش را زیر پوشش می برد از دیگر طرح های شاخص شهرستان خاش در حوزه آب است.

فرماندار خاش گفت: اقدامات و پیگیری های دولتمردان در مباحث مختلف و از جمله تامین آب آشامیدنی مردم ساکنان روستایی کاری بزرگ بوده که قابل تقدیر است.

محمداکبر چاکرزهی افزود: بسیار خوشحال هستیم امروز فازهای دوم و سوم پروژه آبرسانی دشت آبخوان بخش مرکزی خاش کلنگ زنی شد.

وی بیان کرد: برای اجرای این پروژه اعتباری حدود 140 میلیارد ریال هزینه می شود.

وی افزود: با اجرای این پروژه 37 روستا با حدود هفت هزار و 849 نفر از مردم حوزه بخش مرکزی خاش از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: هم اینک پوشش آبرسانی در روستاهای شهرستان خاش حدود 70 درصد است که با اجرای این پروژه درصد پوشش آبرسانی روستایی به بالای 85 درصد می رسد.

فرماندار خاش گفت: پروژه آبرسانی چاه احمد نوک آباد خاش نیز با هدف بهره مند کردن هزار و 650 نفر از مردم 33 روستا در حال انجام است.

چاکرزهی اظهار داشت: پروژه ده رئیس ایرندگان خاش نیز با زیر پوشش قرار دادن 6 روستا و بهره مندی هزار و 578 نفر از نعمت آب آشامیدنی اجرا شده است.

شهرستان 182 هزار و 472 نفری و مرزی خاش با ترکیب 38 درصد جمعیت شهری و 62 درصد روستایی دارای سه بخش، 2 شهر، 11 دهستان و 986روستا بوده و در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.