۰ نفر

پیش‌بینی آمریکایی‌ها درباره قیمت نفت

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 264905
پیش‌بینی آمریکایی‌ها درباره قیمت نفت

تحلیلگران گروه سیتی پیش بینی خود از قیمت نفت در سال میلادی جاری و آینده را به دلیل تقاضای رو به رشد و احتمال کاهش عرضه از سوی ونزوئلا و ایران بازبینی کرده و افزایش دادند.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با وجود این‌که این تحلیلگران هدف قیمت پیش بینی شده را افزایش دادند، خاطر نشان کردند: انتظار دارند قیمت‌ها در سال ۲۰۱۹ به دلیل عرضه بیشتری که به بازار وارد می‌شود نسبت به سال ۲۰۱۸ کمتر باشد. این تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ را به میزان پنج تا شش دلار در هر بشکه افزایش دادند و ۶۵ دلار در هر بشکه تعیین کردند. همچنین قیمت برنت در سال ۲۰۱۹ به همین میزان افزایش یافت و ۵۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شد. بهای معاملات آتی نفت برنت اکنون بالای ۷۱ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

این استراتژیست‌ها اعلام کردند انتظار دارند نوسانات بالا در قیمت‌های نفت به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و ریسک‌های مربوط به خط مشی تولیدکنندگان، ادامه پیدا کند. نفت ممکن است با احتمال بالای پیگیری سیاست خارجی تهاجمی‌تر آمریکا از سوی تیم جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور و در نتیجه تشدید شدن تنش‌ها پیرامون ایران و کره شمالی، پشتیبانی شود.

روابط ضعیف میان روسیه و غرب نیز ابهاماتی را در بازار نفت ایجاد کرده است. اگرچه نگرانی‌های ژئوپلیتیکی قیمت‌های نفت را بالاتر برده، اما بازار همچنین نگران تاثیر منفی احتمالی مواضع تجاری ترامپ بر اقتصاد و تقاضا برای نفت و قیمت‌ها است.

به گفته این استراتژیست‌ها، به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک میان آمریکا و چین در زمینه‌ تجارت پیشرفتی حاصل شود و این مساله ممکن است بر کالاها در سه ماهه دوم بیشتر از عوامل عرضه و تقاضای واقعی، اثرگذار شود. آنچه که برای بازار نگران‌کننده است این است که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تلاطم بازار به این زودی خاتمه پیدا کند و دارایی‌های جهانی احتمالا در معرض روند پرشتاب ریسک‌پذیری و ریسک گریزی قرار می‌گیرند.

تحلیلگران سیتی به دلیل پیش‌بینی مازاد عرضه نفت از سال ۲۰۱۹ به بعد، همچنان نسبت به دورنمای بازار نفت در اواخر سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹  بدبین هستند و خاطر نشان کردند که ذخایر نفت در سال ۲۰۱۸ ثابت بود اما در سال ۲۰۱۹ دوباره افزایش یافت، اما آنها عنوان کردند ریسکی پیرامون مهلت ۱۲ مه برای اینکه آمریکا معافیت‌های ایران از تحریم‌ها را امضا کند یا از برجام خارج شود، وجود دارد.

اگر آمریکا از توافق خارج شود ممکن است تحریم‌ها علیه نفت ایران و بخش مالی ایران تجدید شوند. اتحادیه اروپا با لغو برجام مخالف است و امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، هفته آینده برای گفت‌وگو درباره موضع اروپا به واشنگتن می‌رود.

ونزوئلا همچنین ریسک دیگری برای بازار است و تولید نفت این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این احتمال وجود دارد اگر نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا انتخابات عمومی را در ماه مه برگزار کند،  آمریکا  که ونزوئلا را هدف تحریم قرار دهد. ونزوئلا در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز تولید دارد که ۱۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح ژانویه و ۵۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده است.

تحلیلگران سیتی اظهار کردند: اگر آمریکا، ونزوئلا را تحریم کند ممکن است این تحریم‌ها صادرات نفت این کشور را محدود کرده و بر بخش مالی تاثیر بگذارند. آمریکا احتمالا به جای ممنوع کردن صادرات نفت ونزوئلا، فروش این کشور را محدود خواهد کرد. ممنوعیت کامل ۵۰۰ هزار بشکه در روز از میزان عرضه خواهد کاست و به ارزان شدن نفت ونزوئلا برای خریداران دیگر منتهی می‌شود.

تحلیلگران سیتی گفتند: اگرچه قیمت‌های پایین‌تری را برای سال آینده پیش بینی می‌کنند، اما نسبت به قیمت نفت آمریکا در مقایسه با برنت بدبین‌تر هستند و انتظار دارند اختلاف قیمت میان نفت پایه جهانی و وست تگزاس اینترمدیت افزایش پیدا کند. قیمت وست تگزاس اینترمدیت به دلیل مشکلات خط لوله برای نفت حوزه پرمیان در تگزاس و کاشینگ اوکلاماها، وخیم‌تر شدن تاسیسات ذخیره‌سازی، ضعیف‌تر خواهد شد و نفت بیشتری از طریق ریلی و با کامیون‌های نفت‌کش که گران‌تر هستند جابه‌جا خواهند شد.

این مساله ممکن است اختلاف میان نفت برنت و وست تگزاس را بیشتر کند. این دو قیمت پایه در بازار معاملات آتی حدود پنج دلار اختلاف قیمت دارند، اما این اختلاف ممکن است به ۱۰ دلار یا حتی ۱۲ دلار برسد.