۰ نفر

کاهش۱۷۰میلیون مترمکعبی ذخیره سد سفیدرود

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶
کد خبر: 264397
کاهش۱۷۰میلیون مترمکعبی ذخیره سد سفیدرود

یک مقام مسئول گفت: میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود نسبت به سال گذشته ۱۷۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت نیرو، کاظم لطفی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در جلسه کمیته توزیع آب کشاورزی در رشت با اشاره به شرایط آبی حاکم بر کشور و گیلان اظهار داشت: شرایط کم آبی بر کشور و گیلان حاکم شده است.

وی با اعلام اینکه آب مورد نیاز ۱۸۰ هزار کیلومتر از جلگه‌های گیلان از حوزه سد سفیدرود تامین می‌شود ابراز داشت: میزان آب ورودی به مخزن این سد روز به روز کمتر می‌شود و علت آن صفر شدن میزان ذخایر برف در حوزهای بالادستی است.

لطفی میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود را ۸۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: ظرفیت این سد بیش از یک میلیارد مترمکعب است که بر این اساس میزان آب ذخیره شده در پشت سد نسبت به سال گذشته ۱۷۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اعلام اینکه ۴ سناریو برای مدیریت سال آبی ۹۷-۹۶ پیش‌بینی شده است تصریح کرد: تا ۱۶ اردیبهشت میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود به ۹۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

لطفی با اشاره به اینکه تا پایان دوره زمان، کشاورزی استان گیلان با کمبود ۶۰۰ میلیون مترمکعب کمبود آب مواجه است خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها کشورمان هر ۱۰ سال با خشکسالی مواجه می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه نقاط آسیب‌پذیر استان گیلان در حوزه آب شناسایی شده است تصریح کرد: ۴۰۰ کیلومتر از انهار شهرستان رشت برای لایروبی شناسایی شده بود که تاکنون ۳۲۵ کیلومتر آن لایروبی شده اما با توجه به روند موجود احتمالاً تا ۵۰۰ کیلومتر لایروبی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه ۱۴۴ ایستگاه پمپاژ در شهرستان رشت وجود دارد که هم‌اکنون ۱۲۲ ایستگاه آن فعال شده است خاطرنشان کرد: استفاده از آب‌های زیرزمینی، زه‌کش‌ها و آب تالاب‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان برای مدیریت شرایط بدتر از شرایط فعلی نیز آمادگی دارد خاطرنشان کرد: تا نیمه اردیبهشت میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود به ۹۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.