۰ نفر

قیمت گذاری غیرمعمول نفت عربستان تجار را گیج کرد

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱:۰۸
کد خبر: 262483
قیمت گذاری غیرمعمول نفت عربستان تجار را گیج کرد

اقدام غیرمنتظره عربستان در افزایش قیمت نفت عرب لایت خود برای عرضه به بازار آسیا در ماه می تجار نفتی را گیج کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، افزایش قیمت رسمی عرب لایت عربستان برای عرضه در ماه می به میزان 10 سنت و رساندن آن به یک دلار و 20 سنت بالاتر از متوسط قیمت نفت عمان و دوبی با فرمول قیمت گذاری شرکت آرامکو تطابق ندارد. فعالان بازار نفت انتظار داشتند شرکت آرامکو بین 50 تا 60 سنت در هر بشکه قیمت نفت عرب لایت خود را در بازار آسیا کاهش دهد.

یک تاجر نفتی در یک شرکت آمریکایی گفت: «این نحوه قیمت گذاری بسیار غیرمعمول است... قیمت اعلام شده در راستای شیوه قبلی برآورد قیمت ها نیست.»

قابلیت پیش بینی قیمت نفت عرضه شده از سوی تولید کنندگان مختلف به پالایشگاه ها این امکان را می دهد تا برای خریدهای ماه های آتی خود برنامه ریزی کنند.

شرکت آرامکوی عربستان معمولا هر ماه قیمت نفت عرب لایت خود را بر رقمی مابین قیمت نقدی ماه اول و ماه سوم نفت خام دوبی که توسط موسسه اس اند پی گلوبال پلاتس منتشر می شود تعیین می کند.

یک تجار نفتی در یک پالایشگاه آمریکای شمالی گفت، شرکت آرامکو احتمالا سیاستی مشابه سیاست سال 2015 را اتخاذ کرده که در آن دیگر از تغییرات قیمتی نفت دوبی تبعیت نمی کند. شرکت آرامکو در خصوص این تغییر قیمت غیرمعمول نفت سبک خود اظهارنظری نکرده است.

باید دید که آیا در روزهای آینده دیگر تولید کنندگان منطقه نظیر ایران، عراق و کویت نیز از این روند غیرمعمول قیمت گذاری استفاده خواهند کرد یا نه. این کشورها معمولا از نحوه قیمت گذاری نفت عربستان به عنوان یک شیوه مرجع استفاده می کنند.

این نحوه جدید قیمت گذاری موجب شده تا شکاف قیمتی بین نفت عرب لایت و عرب هیوی 30 سنت افزایش یابد و به 3 دلار و 25 سنت برسد که بیشترین شکاف قیمت از جولای 2016 تاکنون است.