۰ نفر

تولید روزانه بنزین داخلی به ۷۷میلیون لیتر رسید

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 259256
تولید روزانه بنزین داخلی به ۷۷میلیون لیتر رسید

سال آینده از نظر تولید، توزیع و مصرف بنزین اتفاقات جالبی در ایران رخ خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، پیش‌بینی می‌شود که در سال 97 از یک سو شاهد افزایش جهشی مصرف بنزین خواهیم بود و از سوی دیگر بنزین کشور برای نخستین بار در تاریخ صادر خواهد شد. همزمانی این دو اتفاق در نتیجه به تولید رسیدن فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. فاز اول این پالایشگاه بهار امسال وارد مدار شد و اخیراً واحد تقطیر فاز دوم آن هم راه‌اندازی شده و قرار است در ابتدای سال 97 این واحد با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسمی برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه به کاهش قابل توجه واردات بنزین اشاره کرد و گفت: «با راه‌اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه 11 میلیون لیتر به تولید بنزبن کشور افزوده  شد و در نتیجه میانگین تولید روزانه بنزین به 77.4 میلیون لیتر رسید. البته این میزان با بهره‌برداری کامل از فاز دوم و سوم پالایشگاه افزایش خواهد یافت.»

سیدمحمدرضا موسوی‌خواه در نشستی با خبرنگاران ادامه داد: «پیش‌بینی می‌شود که با توجه به افزایش تولید خودرو و ثابت ماندن قیمت بنزین مصرف بنزین کشور هم در سال آینده، ۸,۸ تا ۹ درصد افزایش یابد و به میانگین روزانه حدود ۸۷.۸ میلیون لیتر برسد.»

گفتنی است که بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف بنزین در سال ۹۶ نسبت به سال قبل خود 8 درصد افزایش یافته و به میانگین ۸۰,۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

او با اشاره به اینکه فاصله تولید و مصرف بنزین کشور با واردات تأمین می‌شود، اذعان کرد: «با وجود افزایش جهشی مصرف در سال 97 امید است که اوایل سال آینده با کمک تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دیگر این اتفاق نیفتد و حتی ایران از اوایل سال 97 صادرکننده بنزین نیز شود.»

هنوز زمان دقیق افتتاح فاز سوم این پالایشگاه مشخص نیست اما گفته می‌شود که فاز سوم آن هم با فاصله چند ماه از فاز دوم وارد مدار تولید خواهد شد.

احتمال رکورد شکنی بنزین در تعطیلات نوروز

موسوی‌خواه در پاسخ از آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین بنزین مصرفی تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که مصرف بنزین در برخی روز‌های تعطیلات نوروزی از 110 میلیون لیتر در روز هم عبور کند. با وجود این ذخایر کافی برای تأمین سوخت مصرفی مردم را داریم و جای نگرانی نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه خدمات‌دهی به مسافران در ایام نوروز از اولویت‌های این شرکت است، ادامه داد: بیش از ۲۰۰ گروه نظارتی تشکیل و از یکم اسفند به همه کشور اعزام شده‌اند.این گروه‌ها بر کیفیت فرآورده و استاندارد آن، عرضه خدمات به مردم و طرح تکریم ارباب رجوع و همچنین مقادیر و کمیت سامانه‌های توزیع، نظارت دارند. زیبایی جایگاه‌ها، نظافت، حضور کارکنان، موجودی سوخت و... نیز مواردی است که کنترل می‌شود.

او تأکید کرد: ناوگان حمل‌ونقل شرکت به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات‌رسانی است و کشیک‌های حمل‌ونقل مشخص شده‌اند،اما هموطنان می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند و مشکلات و پیشنهادهای خود را منتقل کنند. این شماره تا پایان بیستم فروردین پاسخگو خواهد بود.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: مردم می‌توانند از طریق این شماره به جایگاه‌ها امتیاز بدهند و این امتیازها در آینده برای طرح طبقه‌بندی جایگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و دیدگاه‌های مثبت و منفی مردم بر این طبقه‌بندی تأثیر خواهد گذاشت.

آخرین وضعیت طرح برند‌سازی جایگاه‌ها

طرح برند‌سازی جایگاه‌های عرضه سوخت که مدتی است اجرای آن در ایران آغاز شده است، روند رو به توسعه‌ای دارد. به‌طوری که تاکنون 300 جایگاه عرضه سوخت در این طرح قرار گرفته‌اند و نزدیک به 14 درصد توزیع بنزین و 9 درصد نفت گاز در کشور توسط این جایگاه‌ها انجام می‌شود. به گفته موسوی‌خواه هنوز تغییری در قیمت خدمات دهی این جایگاه‌ها رخ نداده و در حال بهبود خدمات دهی خود هستند و اگر کیفیت خدمات این جایگاه‌ها افزایش پیدا نکند، امتیازشان کم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید که 300 جایگاه عرضه سوخت دیگر نیز در این بخش اظهار تمایل کرده‌اند که نتیجه اجرای این طرح ساماندهی هزینه‌ها، مدیریت توزیع و نظارت بر آن است.

کارت‌های سوخت خود را همچنان نگه دارید

در ماه‌های اخیر با توجه به درخواست دولت برای افزایش قیمت حامل‌های سوخت و مصوبه مجلس شورای اسلامی برای استفاده اشخاص از کارت سوخت شخصی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مردم خواست که کارت‌های سوخت خود را حفظ یا برای آن درخواست صدور بدهند. موسوی‌خواه می‌گوید: اگرچه قرار نیست که کارت سوخت جایگاه داران حذف شود اما ما مطیع قانون هستیم و مصرف‌کنندگان کارت سوخت خود را برای تغییرات احتمالی حفظ کنند.

او می‌گوید: در ایران 18 میلیون خودرو بنزین سوز، 3.1 میلیون خودرو دوگانه سوز و 5 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که کمتر از 50 درصد صاحبان آنها از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند.