۰ نفر

مذاکره همزمان برای توسعه ۲۲میدان نفتی ایران

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۴۱
کد خبر: 258502
 مذاکره همزمان برای توسعه ۲۲میدان نفتی ایران

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: همزمان در حال مذاکره درباره توسعه ۲۲میدان نفتی با شرکت های مختلف هستیم و سال ۱۳۹۷زمان رونق صنعت نفت ایران خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «غلامرضا منوچهری» شامگاه چهارشنبه در آیین امضای قرارداد توسعه میدان‌های «آبان و پایدار غرب» با «زاروبژنفت»* روسیه اعلام کرد: این قرارداد شامل 17 ضمیمه است و زمان اجرای آن تا 10 سال به درازا می کشد.

وی یادآوری کرد: مذاکره میدان‌های منصوری و یاران به مرحله نهایی رسیده است.

به گفته وی، بزودی قرارداد میدان یاران را که به مراحل پایانی رسیده است، امضا می کنیم.

منوچهری افزود: قرارداد میدان جفیر و سپهر نیز با توجه به نهایی شدن مذاکرات بزودی امضا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مذاکره درباره قراردادهای میدان‌های چنگوله، آذر و آب تیمور پیشرفت هایی داشته است که بزودی اطلاع رسانی می شود.

به گفته وی؛ ایران مذاکره با یک شرکت روسی درباره توسعه سایر میدان های نفتی را نیز آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم دوازدهم تیرماه امسال بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.

قرارداد با زاروبژنفت دومین قرارداد جدید نفتی ایران محسوب می شود که به دنبال امضای تفاهمنامه با این شرکت روسی در بیست و دوم تیرماه پارسال در زمینه مطالعه میدان‌های آبان و پایدار غرب به منظور شتاب در برنامه‌های توسعه میدان‌های مشترک و بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

عصر امروز (چهارشنبه) «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، «سرگئی کودریاشف» مدیرعامل «زاروبژنفت» روسیه و «محمد ایروانی» مدیرعامل دانا انرژی، در حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران این قرارداد را در مرکز همایش های وزارت نفت امضا کردند.

قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری برای یک دوره 10 ساله امضا شد.

هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر 48 هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود 67 میلیون بشکه ظرف 10 سال آینده است.

همچنین این قرارداد برای مدت حداکثر 10 سال دیگر و با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود، همچنین سهم مشارکت شرکت روس در این قرارداد 80 درصد و سهم شریک ایرانی 20 درصد است.

مهم‌ترین شرح کار نهایی شده در این قرارداد شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و تجهیز چاه‌ها به پمپ‌های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی و تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب در مرحله نخست است.

خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری هشت حلقه چاه توصیفی - تولیدی، خرید و نصب پمپ‌های درون‌چاهی، نصب و راه‌اندازی تفکیک‌گر دائم، انجام لرزه‌نگاری 3 بعدی و حفاری کنارگذر نیز در مرحله دوم برای این 2 میدان تعریف شده است.

هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب، 674 میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) برآورد می شود و هزینه‌های غیرمستقیم آن نیز 68 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

با اجرای این طرح، برای نخستین بار در استان ایلام زمینه‌های اشتغال فنی گسترده بویژه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های یی.اس.پی فراهم می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شرکت زاروبژنفت، فناوری خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان پیاده سازد و طرف‌های ایرانی نیز با این فناوری و کاربرد آن آشنا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.

میدان مشترک آبان در 38 کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران و میدان پایدار غرب در 150 کیلومتری شمال غرب اهواز و 35 کیلومتری مرکز فرآورشی چشمه‌خوش در استان ایلام و مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته‌است.

تولید کنونی نفت این 2میدان در مجموع به 36 هزار بشکه در روز می رسد.

این خبر در حال تکمیل است...