۰ نفر

بهره برداری از خط سوم انتقال برق ایران - ارمنستان تا پایان سال ۲۰۱۹

۸ اسفند ۱۳۹۶، ۲۱:۴۲
کد خبر: 255102
بهره برداری از خط سوم انتقال برق ایران - ارمنستان تا پایان سال ۲۰۱۹

وزیر نیرو در دیدار وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان گفت: اقدامات مناسبی برای اجرای خط سوم انتقال برق ایران و ارمنستان انجام شده است تا این خط قبل از پایان سال 2019 به بهره برداری برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» در این دیدار که عصر سه شنبه با «آشوت مانوکیان» وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان و مسئول هیات ارمنستان در کمیسیون مشترک همکاری دو کشور در ایروان انجام شد، خاطرنشان کرد: ایران، کت سانیر (شرکت تولید و بازرگانی در صنعت برق کشور) را برای تسریع در اجرای این طرح فعال کرده است. 
وی در بخش دیگر این دیدار، گفت: انتظار ایران ادامه خط سوم از ارمنستان به گرجستان است و در این زمینه انتظار می‌رود طرف ارمنی نهایت همکاری را برای حضور شرکت‌های ایرانی در اجرای این خط انجام دهد. 
اردکانیان بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو به به مذاکرات انجام شده درباره افزایش صادرات گار ایران به ارمنستان اشاره کرد و گفت: مذاکرات مربوط به این برنامه به خوبی انجام شده و گزارش مثبتی نیز در این زمینه از وزارت نفت ایران دریافت کرده ایم و این وزارتخانه آمادگی لازم را برای این طرح دارد. 
وزیر نیرو درباره احداث نیروگاه برقابی «مِغری» (Meghri) گفت: قرار بود برای ادامه این طرح جلسه چهار جانبه ای از سوی سرمایه‌گذاران ارمنی و ایرانی و طرف های کارفرما برگزار شود و در این زمینه امیدواریم این نشست به زودی در تهران برگزار شود. 
 سد مِغری سدی برق‌آبی است که بر روی رود ارس در نزدیک شهر مغری، جمهوری ارمنستان در مرز ایران و جمهوری ارمنستان در حال ساخت است. 
اردکانیان در خصوص سایر بندهای مورد مذاکره در کمیسیون اقتصادی دو کشور نیز گفت: مورد بند مربوط به احداث پارک دوستی و توسعه اکوتوریسم نیز به بندهای توافق اضافه می‌شود و همکاری جاده‌ای در خصوص کریدور شمال و جنوب نیز مورد تاکید ایران است. 
وزیر نیرو با بیان اینکه اطمینان از کیفیت آب رودخانه ارس برای ایران بسیار مهم است، ادامه داد: در پایین دست حدود 300 هزار نفر از آب ارس برای شرب استفاده می‌کنند و برای همین منظور کیفیت و سلامت آب بسیار مورد تاکید است. 
وی با اشاره به اینکه کشور ارمنستان نیز فعالیت شرکت معادن و کارخانجات مس آگاراک را آلاینده تشخیص داده است، ادامه داد: بندهایی در اجلاس کمیسیون سیزدهم و چهاردهم در این زمینه مصوب شده که انتظار داریم اقدام‌های لازم در این زمینه از سوی ارمنستان مشخص شود تا در این دوره صرفا این بندها تکرار نشود. 
در ادامه این نشست، وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان از تلاش کمیسیون مشترک اقتصادی برای توسعه همکاری های دو کشور تقدیر کرد. 
'آشوت مانوکیان' ادامه داد: اجرای خط سوم انتقال برق کریدور شمال و جنوب به صورت مناقصه بین المللی اجرا شده و در این مناقصه شرکت‌های ایرانی نیز برنده شده‌اند و ما به کیفیت کار شرکت‌های ایرانی اعتماد داریم. 
 پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و ارمنستان صبح امروز با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در ایروان پایتخت ارمنستان آغاز به کار کرد. 
در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و ارمنستان علاوه بر وزیر نیروی ایران، «آشوت مانوکیان» وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان و هیاتی از کارشناسان صنعت آب و برق و دستگاه‌های اجرایی کشورمان نیز حضور دارند. 
در این دوره از اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و ارمنستان در بخش برق موضوعاتی همچون تسریع در تکمیل خط سوم انتقال برق ایران و ارمنستان (به عنوان محور کریدور انرژی چهار جانبه شمال جنوب) بین ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه و ایجاد بستر تبادلات فصلی برق و انرژی بین دو کشور و منطقه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 
همچنین بحث و بررسی در خصوص حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‎های نیروگاهی ارمنستان و بحث و بررسی پیرامون موضوع محیط زیست رودخانه ارس و توسعه تبادلات تجاری و حمل و نقل و گمرکی بین ایران و ارمنستان از دیگر محورهای برگزاری اجلاس پانزدهم خواهد بود.